Wat zullen de gevolgen zijn als europa failliet is?

Welke gevolgen heeft dit voor de bevolking?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat is minder erg dan je denkt. Dit is gebeurt o.a. met Argentinie en Rusland. Overigens is Argentinie al een aantal keren in de geschiedenis failliet gegaan. Het doembeeld wordt v.n. door de banken en investeerders afgeschilderd omdat zij veel geld verliezen. Argentinie weigerde om de hoge torenhoge rente van hun schulden te betalen en lieten zich failliet gaan. De peso werd losgekoppelt van de dollar en devalueerde enorm. De helft van de bevolking kwam onder de armoedegrens terecht, niet leuk dus. Door de devaluatie had niemand in feite meer vermogen.
In de jaren daarna ging het zoetjesaan weer iets bergop met de Argentijnse economie. Midden 2002 kwam er een eind aan een jarenlange periode van economische krimp en in de afgelopen jaren is er zowaar weer sprake van productiegroei: 2003 liet een BBP-groei van bijna 9 procent zien en de geschatte groei voor dit jaar ligt rond de 8 procent.
Begin deze maand kwam Roberto Lavagna, minister van economische zaken in de regering van Néstor Kirchner, met een nieuw plan. In het kort komt zijn voorstel hierop neer. De 100 miljard dollar schuld die de Argentijnse overheid heeft aan buitenlandse obligatiehouders wordt omgezet in een nieuwe lening met een nominale waarde van ongeveer 34 miljard dollar die pas over bijna 30 jaar wordt afgelost. Schuldeisers schieten in zijn voorstel er gemiddeld dus ruim 66 procent bij in. Niet elke schuldeiser krijgt dezelfde behandeling. De grote beleggers (investeringsfondsen, banken en dergelijke) komen er het slechtst vanaf, hun verlies loopt op tot 75 procent. Voor de kleinere beleggers maakt Lavagna een uitzondering. Zij krijgen het volle pond. Maar zullen daarop wel moeten wachten tot het jaar 2038.

Je ziet, het kan verkeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Veel onzekerheid, ruzie en een andere munt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Crisis en ellende voor de burgers geen werk geen eten en veel rumoer.
ronron1212
12 jaar geleden
Dan wordt alles opgekocht door de Chinezen.

Het is dus verstandig om te beginnen met Mandarijn te leren. Ook zonder faillissement.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol +
Een groot deel van de bevolking zal dan tot pure armoede vervallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan zal men van de euro afstappen en weer doorgaan met een eigen munt
en hopelijk pakken ze het dan aan zoals argentinië het een paar jaar geleden gedaan heeft en vind er na alweer 1 kwartaal groei van de economie plaats
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, moeilijk te voorspellen wat er precies gebeurd.
Maar feitelijk gaat een land of Europa failliet als er structureel meer uitgaven zijn, dan inkomsten en de schuld groter dan de vermogens.

Ten eerste: nog extremere bezuinigingen.
Denk daarbij aan: nog hogere collegegelden; nog summierdere medische vergoedingen; nog meer belastingen; nog langer doorwerken tot pensioen; nog duurdere afval-heffingen enz.
Hierdoor gaat infrastructuur van Nederland ook achteruit. Geen extra wegen, of rails. Minder onderhoud aan rioleringen, waterwegen, enzovoort. Geen "renovaties" van stad-centra. Geen nieuwe metrolijnen (dus overbevolking in de metro's)

Meer verslaving, meer ziektes, meer psychische problemen. Uiteindelijk een lagere leeftijdsverwachting voor de gemiddelde nederlander/europeaan.

Bedrijven gaan het door allerlei extra heffingen nog moeilijker krijgen. Mensen gaan minder luxe artikelen kopen. Daardoor nog meer bedrijven in de problemen. Geeft nog meer werkloosheid (en daarmee nog meer mensen een aanslag op uitkeringen, waar juist op bezuinigd gaat worden). Bedrijven gaan "sneller" en "makkelijker" zich in het buitenland vestigen, waar het economische klimaat beter is. Daardoor nog meer werkloosheid.

China of USA zal misschien wat bedrijven in NL opkopen, zoals de NS, de bussen, de water-bedrijven, energie-maatschappijen. Dan hebben wij zelf minder vat op de prijzen en hun wensen. Bijv: er wordt sneller overgegaan op kern-energie, zelfs als wij dat niet willen. En/of juist veel minder zonne-energie.

Huizenprijzen zullen inzakken want mensen kunnen het kopen van een huis zich niet meer veroorloven. Niet iedereen heeft dan een auto. Jij en ik kopen dan over 5 jaar geen gadgets meer (iphone, mp3, tablet), niet meer een nieuwe wasmachine (maar gaan met de oude door, ookal wast 'ie niet echt goed meer), kopen niet een nieuwere TV, gaan niet meer op vakantie (hooguit een tentje op de Veluwe), gaan niet meer naar restaurants, gaan niet meer uit. Enzovoort.

Wellicht dat redelijk veel europeanen (met name de hoger opgeleiden die "rijker" zijn en meer mogelijkheden hebben) zich ergens anders in de wereld gaan vestigen. Daardoor blijft een land/Europa met relatief laag-opgeleiden zitten... dus nog moeilijker op weer iets op te bouwen.

Trek je dit nog verder door, dan kan Europa verworden tot een tweede wereld land (vgl situatie in Brazilie of in Thailand of Vietnam).