Is er een manier om je volledige financiele situatie te laten doorlichten door een onafhankelijke persoon/instantie?

Je kunt allerlei financiele producten laten bekijken door experts zoals een hypotheekverstrekker en je verzekeringen door een tussenpersoon, maar ik bedoel eigenlijk iemand die naar het totale plaatje kijkt dus inkomen, uitgaven, belastingen etc. Het gaat dan om een doorsnee inkomen- en uitgavenpatroon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Daarvoor kun je terecht bij een budgetcoach. Die Budgetcoach komt bij je thuis en maakt samen met jou een overzicht van uw inkomsten, uitgaven en eventuele achterstanden. Daarna bekijkt de coach of je recht hebt op toeslagen of ander financieel voordeel, zoals bijvoorbeeld teruggave van de Belastingdienst.

Aan de hand van het budgetplan laat de budgetcoach zien hoe je er financieel voor staat. De Budgetcoach geeft hiermee inzicht in je financiële situatie. De Budgetcoach maakt je bewust van eventuele (dreigende) financiële problemen en geeft aan hoe deze op te lossen. Ook laat de Budgetcoach zien of je ergens op kunt besparen. Als je schulden of betalingsachterstanden heeft, zal de Budgetcoach adviseren hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook het Nibud geeft budgetadviezen "op maat":
https://service.nibud.nl/pba/index.aspx

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens hebben ook schulphulpverleningsinstanties budgetcoaches in dienst, die volledig onafhankelijk werken.
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is heel goed mogelijk. Kijk hier eens rond:
http://www.vofp.nl/

Je kunt daar een adviseur kiezen in je provincie, en je betaalt een uurtarief. Het gaat je dus geld kosten, maar je bent er wel van verzekerd, dat het advies echt onafhankelijk is. De adviseur heeft er geen belang bij, om je allerlei financiele producten aan te smeren, want hij verkoopt helemaal niets, behalve zijn adviezen. Ook is hij niet aangesloten bij een bank of andere financiele instelling.

Maak voor jezelf een keuze of je echt alles wilt doorlichten, of alleen de belangrijkste zaken. Dan kun je in overleg met de adviseur, vooraf het aantal uren afspreken en de kosten. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan "financiele planners" die jouw vermogenssituatie doorlichten.
Het gaat niet voor niets, omdat ze geen provisie krijgen bij voorbeeld van een verzekering of een geldgever.
Het is m.i. niet bedoeld voor mensen die niet kunnen rondkomen, maar voor mensen die keuzes willen maken en advies wensen en willen weten of ze het goed doen.