Hoe lang is een waardebon geldig als er een uitgiftedatum op staat, en de mededeling dat de bon 6 maanden geldig is? (wettelijk minimum is een jaar)

Wettelijk mimimum dat een waardebon met uitgiftedatum en verloopdatum geldig moet zijn is een jaar. Als er alleen een uitgiftedatum op staat is het 5 jaar.
Nu vraag ik me dus af of, wanneer er een verlooptijd op staat die korter is dan het wettelijke minimum, of dan de verlooptijd een jaar wordt, of 5 jaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Hebt u een cadeaubon gekregen? Dan kunt u iets uitzoeken voor het bedrag dat op de cadeaubon staat. U kunt de cadeaubon meestal niet inwisselen voor geld. U kunt het vragen aan de verkoper, maar hij hoeft u het geld niet te geven.

Hoe lang is een cadeaubon geldig?
Staat er op de cadeaubon geen datum? Dan is de bon voor altijd geldig. Staat er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon? Dan is de bon vijf jaar geldig. De uitgiftedatum is de datum waarop de cadeaubon gekocht is. Er bestaan ook cadeaubonnen die korter geldig zijn. Dan staat er vaak een uitgiftedatum op, en hoe lang de bon geldig is. Is een cadeaubon korter dan een jaar geldig? Dan kan dat niet redelijk zijn. De verkoper moet dan aantonen dat dit toch redelijk is. Bijvoorbeeld bij consumptiebonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival.

Is uw cadeaubon niet meer geldig? Dan kunt u de verkoper niet dwingen om toch nog iets uit te mogen zoeken. Soms mag u toch nog iets uitzoeken. Dat hangt af van de verkoper.