Waarom bestaat er een positief verband tussen de interne en de externe waarde van een munt en andersom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als een munt t.o.v een andere valuta in waarde stijgt (stijging externe waarde) kunnen de bedrijven goedkoper importeren uit het buitenland. Ze hoeven minder kosten door te berekenen aan de consument, die nu meer kan kopen. Dus stijgt de interne waarde, de koopkracht. Andersom: als de valuta deprecieert, is importeren duur voor de bedrijven. Meer kosten worden doorberekend aan de consument, en zo daalt de koopkracht van de consument. Conclusie: er is een positief verband tussen de externe en de interne waarde van de munt.