Miljoen winnen = uitkering kwijt?

Stel ik zou een miljoen winnen bij de staatsloterij, zou i dan nog recht blijven behouden op mijn wao uitkering?

En stel ik ben uitvinder van iets(idee) dat ik zou verkopen voor een 10.000(of zelfs een miljoen) euro, zou ik dan de wao behouden?
Ben benieuwd op jullie antwoorden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (5)

alle inkomsten die je naast je wao ontvangt, zoals 10.000 euro voor een uitvinding of een miljoen in een loterij, moet je doorgeven aan het UWV. Zij bekijken dan of je naast die inkomsten recht hebt op wao. Ik vermoed bij het eerste dat je zeker gekort wordt, bij het tweede dat je waarschijnlijk geen aow meer ontvangt ( maar dat zal dan geen grote zorg zijn lijkt me )

Toegevoegd na 17 uur:
in de laatste zin schrijf ik per ongeluk aow ipv wao, ik bedoel natuurlijk ook dan wao
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp werkelijk niet waarom je bent gemind, wat dit is het enige juiste antwoord. Ik kan nog niet plussen anders had je er eentje van mij gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is echt een groot verschil tussen wao en aow,dus het is sowieso geen juist antwoord.
ronron1212
12 jaar geleden
AOW ontvang je altijd als je 65 bent hoe rijk je ook bent dus het antwoord is fout
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- want als je bij voorbeeld inkomsten hebt zoals rente op je spaarrekening of belasting terugkrijgt, hoef je dat niet aan het UWV te melden.
Ook een geldprijs niet.
Een prijs winnen niet, maar een uitvinding of idee wat geld opleverd wel dit wordt namelijk gezien als inkomsten uitwerk.

Toegevoegd na 2 minuten:
En dan is het verschil er wel tussen WW, WAO, WIA uitkering, een met een bijstandsuitkering mag maar een beperkt eigenvermogen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft een wao uitkering niets te maken met je bezit, het is een uitkering van een bepaald percentage van je eerder verdiend salaris omdat je dat werk niet meer kunt uitvoeren. Ik denk zelfs dat als je bv met 55 gepensioneerd wordt en je begint aan een nieuwe baan en je raakt daar arbeidsongeschikt, dat je dan toch die WAO uitkering krijgt, naast je pensioen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De AOW is een ouderdoms voorziening die je altijd krijgt als je 65 wordt ongeacht hoe rijk je bent. De WAO is ook niet afhankelijk van een vermogenstoets. dus het maakt bij deze twee wetten niet uit hoe rijk je bent.
ronron1212
12 jaar geleden
Zonder enige twijfel zul je bij het winnen van een prijs in de staatsloterij je WAO-uitkering behouden.
Het winnen van een geldprijs is niet met arbeid structureel geld verdienen.
Je hebt betaald voor de verzekering en als het onheil zich voordoet krijg je een schadevergoeding en die heet WAOuitkering.
Als je brandschade hebt zeg je toch ook niet omdat je wat spaargeld hebt: Ik heb er geen recht op en ik wil geen schadevergoeding!

Toegevoegd na 3 uur:
Eenmalig een hoop geld verdienen met een uitvinding is geen aanwijzing dat je daarmee normaal en bestendig een inkomen zou kunnen verdienen.
Geldprijzen of geld door een eenmalige uitvinding ben ik nooit als vraagpunt in de controlevragen van Gak Nederland of van het UWV tegengekomen.

Toegevoegd na 3 uur:
WAO is de afkorting van "Wet op de ArbeidsOngeschiktheidsverzekering". Dus een verzekering waarvoor premie is betaald.