Waarom is men altijd zo bang voor deflatie? Zet de geldpersen aan en de deflaie is opgelost volgens mij

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Men is bang voor deflatie omdat banken bij stevige deflatie geen spaargeld meer aantrekken en dus ook geen geld meer kunnen uitlenen.
Banken verdienen hun geld door een rente te vragen die iets boven de inflatie ligt aan bedrijven en een iets lagere rente aan te bieden aan spaarders.
Als de inflatie negatief wordt (deflatie), kan de rente die banken moeten zetten theoretisch ook negatief worden. Dit geeft een bizarre situatie waarin je je spaargeld op de bank kan zetten voor een negatieve rente; over een jaar krijg je van de bank minder geld dan je ingelegd hebt. Hierdoor gaan mensen hun geld niet meer naar de bank brengen, maar stoppen het in een oude sok: dan houd je tenminste precies net zoveel geld over als je ingelegd hebt.
Als dat gebeurt, hebben de banken geen geld meer, en dus ook geen geld om uit te lenen aan bedrijven, die dat geld juist nodig hebben om een machine te kopen. De bedrijvigheid stopt dan.
Voor zover waarom mensen bang zijn voor deflatie. Je noemt in je vraag al dat het makkelijk opgelost kan worden door de geldpersen aan te zetten. Dit klopt, maar is in de praktijk lastig. Meestal stimuleert een centrale bank de creatie van geld door geld aan banken aan te bieden tegen een lage rente. Als de rente al heel laag is, zoals nu, heeft de centrale bank die mogelijkheid niet meer. Dan moet de centrale bank op een andere manier geld in omloop brengen, om toch inflatie te creëren. Dit kan bijvoorbeeld door (quote van Ben Bernanke) geld uit een helicopter te strooien. Realistischer is het om schuldpapier op te kopen en er nieuwgedrukt geld voor terug te geven.
Je ziet dat centrale banken dit nu ook doen: de Fed koopt slechte leningen van banken op tegen geld, zodat dat geld tenminste in omloop komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Deflatie ontstaat door gebrek aan vraag (ofwel overproductie). De geldpersen aanzetten heeft dan niet zoveel zin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij een deflatie is het gevaar reeël dat de economie totaal verzeild geraakt in een recessie. Productieeenheden maken geen winst meer ,hebben liquiditeitsproblemen en kunne niet meer investeren in ontwikkeling en onderzoek. Je kunt zomaar niet met één knop de persen aanzetten in de nationale bank (waar het geld gedrukt wordt) Je zou op de korst mogelijk tijd een omgekeerd effekt bereiken :een brood aan 10000 euro ( in mark in 1944 in duitsland) Eén van de oplossingen is de pure Keynsiaanse theorie toepassen. Maar momenteel is het grootste probleem de angst die overal binnensluipt en het vertrouwen in de bankstructuren die weg is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het aanzetten van de geldpersen is een mogelijkheid om deflatie te bestrijden echter dat hoeft niet. Het gedrukte geld komt terecht in de kluizen van de banken maar geld wordt pas echt geld als het in omloop is dus in handen van consumenten, bedrijven, overheid of buitenland. Als deze personen dit geld niet op komen halen in de vorm van kredieten komt het niet in omloop en blijft deflatie bestaan. In feite is dit wat aan het begin van deze eeuw gebeurde in Japan: gevolg een tien jaar durende recessie omdat niemand vertrouwen had in de economie en dus geen krediet wilde.
Als de eerder genoemde personen het geld wel op komen halen (bijvoorbeeld de overheid in Duitsland in de jaren 30, Sovjet Unie eind jaren 80, Zimbabwe op dit moment ) en gaan besteden dan kan dit volkomen uit de hand lopen en ontstaat hyperinflatie.
Het aanzetten van de geldpersen gebeurt op dit moment in Engeland en wordt overwogen in de VS, in de hoop dat dit binnen de perken blijft.