Mag je de boekhouding van een club waar je lid van bent inzien als je daar om vraagt?

Elk jaar betalen we contributie aan een club waar we lid van zijn. Twee keer in het jaar krijgen we een clubblad en dat is het. Aangezien er nu steeds meer leden zijn die willen weten waar het geld naartoe gaat hebben we het gevraagd aan de secretaris. Deze wil dit echter niet openbaar maken en zegt dat we er niets mee te maken hebben waar het geld naartoe gaat.
Mag dit zomaar? Het lijkt er nu op dat er hele andere dingen van het clubgeld worden gedaan....

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Als het een echte vereniging is dan moeten er statuten zijn waarin dit geregeld wordt. Doorgaans wordt dit geregeld door de Algemene ledenvergadering die een kascommissie benoemd die de boeken en de begroting jaarlijks controleert. De samenstelling van de kascommissie ook nog aan regels onderhevig, zoals dat niet jaar en dag dezelfde personen deel uitmaken van deze commissie. De kascommissie kan na controle de jaarvergadering voorstellen de penningmeester voor dat jaar decharge te geven als de boeken in orde zijn bevonden en eventueel met verbetervoorstellen komen als ze daar aanleiding toe zien. Het is de jaarvergadering die beslist.

De secretaris (feitelijk de penningmeester, tenzij het een dubbelfunctie is) hoeft volgens mij de boekhouding niet aan alle leden te laten inzien. Wel moet er jaarlijks een financieel verslag, begroting en balans en dergelijke worden gemaakt en aan de leden verstrekt. Maar daar staat niet iedere individuele transactie in.

De link geeft een voorbeeld van statuten. Dit kan belangrijk zijn omdat bij mij in de vereniging bij een bepaalde activiteit het risico ontstond dat het bestuur of de leden hoofdelijk aansprakelijk gesteld konden worden als het niet goed zou gaan. Het is wel lekker als dat allemaal goed geregeld is.