met spoed naar een internist, nu is er een wachtlijst. Ik kan werken, maar ik kan plots worden opgeroepen. Kost dit vrije uren of is het ziekteverlof?

Ik moet zo snel mogelijk naar Internist, ik kan onder werktijd gebeld worden en direct naar het ziekenhuis moeten.
Wat zijn mijn rechten? Ik werk parttime en ik heb dus 'niet zo veel' verlofuren. Valt dit onder ziekteverzuim?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het hangt er helemaal van af hoe het bij jouw werkgever is geregeld.
Als ik jou was zou ik het gewoon even navragen bij personeelszaken of je chef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het tijdens werktijd valt, dan is het ziekteverlof en anders is het je eigen tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is dokters bezoek, dus ziekte verlof. Sommige bedrijven hebben voor doktersbezoek een andere code dan voor ziek thuis liggen en hanteren soms een maximaal aantal verzuim uren. Ik mag volgens mijn cao bij huisarts en tandarts bezoek 2 uur verzuim schrijven. Uiteraard zijn de regels ruimer bij uitgebreide onderzoeken in ziekenhuizen.
Behoort je dus geen vrije uren te kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef aan hoe dit geregeld is (kan zijn) in een CAO. Dat heeft inderdaad weinig met werkelijk ziek zijn te maken, maar is WEL antwoord op de vraag.
Doktersbezoek geeft derhalve recht op doorbetaalt verlof.
Ja dit valt onder het kopje :
Recht op ziekengeld
U kunt in de volgende situaties recht hebben op een Ziektewetuitkering:

u werkt als uitzendkracht (zonder vast contract met het uitzendbureau);
u werkt als oproepkracht (afhankelijk van het soort oproepcontract);
uw tijdelijke arbeidscontract loopt af tijdens uw ziekte;
u bent thuiswerker;
u ontvangt een WW-uitkering (Werkloosheidswetuitkering) en wordt ziek;
u wordt ziek als gevolg van zwangerschap en bevalling. Wanneer u in loondienst werkt, heeft u tijdens uw zwangerschapsverlof recht op een uitkering op grond van de Wet arbeid en zorg. Maar als u door uw zwangerschap voor of na de bevalling ziek wordt, ontvangt u een Ziektewetuitkering;
u doneert een orgaan, waardoor u tijdelijk niet kunt werken;
u bent gedeeltelijk arbeidsgeschikt en wordt ziek binnen 5 jaar nadat u bent aangenomen. Uw werkgever hoeft dan niet uw loon door te betalen, maar u ontvangt een Ziektewetuitkering (no-riskpolis).

(Bron: zie link)
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ziekteverzuim-van-het-werk/vraag-en-antwoord/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-de-ziektewet.html

Groet:Zoekertje