Kan ik na de afloop van een jaarcontract een uitkering krijgen met een opleiding?

Mijn jaarcontract loop bijna af, en nu wil ik graag een opleiding gaan doen, zodat ik later werk kan gaan doen wat mij meer ligt.
Heb ik dan recht op een uitkering, zodat ik tijdens mijn opleiding toch nog inkomen heb?
Kan ik de opleiding vergoed krijgen?
Wanneer en waar moet ik dan de uitkering aanvragen, want als mij baas pas het contract op de laatste dag afzegt ben ik misschien te laat met uitkering aanvragen.
Deze baas heeft bij vorige werknemers ook het jaarcontract pas op de laatste werkdag beëindigt, en daar maak ik me grote zorgen over.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je hebt een jaarcontract, dat betekent dat het van rechtswege eindigt op een bepaald moment. Als je werkgever pas op de laatste dag vertelt dat je contract niet verlengd wordt, is dat zijn recht. Je kan wel van te voren vragen aan hem of het contract verlengd gaat worden of niet.
Als je op deze manier werkeloos wordt, heb je enige tijd recht op een uitkering. Maar je hebt dan ook sollicitatieplicht, en een opleiding volgen beperkt de mogelijkheid om een baan te accepteren. Ik zou eerst maar met het UWV gaan praten over de mogelijkheden, misschien is er in jouw geval nog iets mogelijk qua studie als die studie niet te lang duurt en als je daardoor sneller een baan zou kunnen vinden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het UWV gaan praten voor advies is nauwelijks mogelijk, tenzij je bereidt bent om te beginnen met en groeps informatie gesprek, waar je niets aan hebt, om daarna op de wachtlijst te komen voor een persoonlijk gesprek.
Uitkering moet je aanvragen bij de soc dienst. maar j hebt misschien ook recht op WW dus je moet eerst naar het UWV. Als je al weet dat je contract niet verlengd wordt, moet je al gaan solliciteren, zodat je al sollicitaties hebt lopen als je je inschrijft. Ben je onder de 27 dan kom je waarschijnlijk in het WIJ-traject,dit is vaak werk en opleiding, indien mogelijk.Maar kan in verschillende plaatsten anders zijn. Ga dus zo snel mogelijk bij soc dienst/ UWV praten
anneliez
12 jaar geleden
Als je weet wat je laatste werkdag zou kunnen zijn, wordt er van jou verwacht dat je zes weken vooraf al begint met solliciteren. Daartoe moet je min 2 serieuze sollicitaties per week doen. Als je contract dan idd niet verlengd wordt, dan kan je een uitkering aanvragen. Maar een uitkering krijgen en dan een studie gaan doen, werkt weer heel anders. Je bent nl verplicht om te blijven solliciteren. De kosten komen ook veelal voor jezelf (je kunt het wel via de belastingdienst deels aftrekken). Als je langdurig werkeloos bent zijn er vaak wel scholingsmogelijkheden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is het bij die laatste opmerking wel zo dat je niet zomaar vrij je opleiding kunt uitzoeken