Kan ik kosteloos een nieuwe auto cadeau geven aan familie?

Hallo,

Ik heb een grote geldprijs gewonnen. Nu wil ik mijn broertjes en ouders een nieuwe auto geven.

Nu is mijn vraag, mag ik een auto kopen, en die vervolgens aan mijn broertje geven als een cadeau of moet ik hier belasting over betalen?

Bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
29.4K

Antwoorden (4)

als u een schenking doet, moet de ontvangende partij mogelijk schenkbelasting betalen. hoeveel dat is, hangt af van de hoogte van de schenking.

de rekenhulp schenkbelasting kan u helpen bij het uitrekenen. zie de link

Toegevoegd na 4 minuten:
u als schenker hoeft dus geen schenkbelasting te betalen. de ontvanger dus mogelijk wel, als de waarde boven de vrijstelling uitkomt.

als u de ontavanger niet wil opzadelen met schenkbelasting, dan kunt u het ook omkeren middels het zogenaamde "vrij van recht". u als schenker betaalt dan voor de ontvanger de belasting.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Over schenkingen boven een bepaald bedrag (ongeacht of dit nu een schenking in goederen of geld is) moet de ontvanger schenkbelasting betalen. Als schenker kan je er natuurlijk voor kiezen om die belasting te betalen. Dan zal je echter wel meer belasting moeten betalen, dit omdat deze belasting ook weer als gift wordt gezien.

Voor meer informatie zie de site van de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat valt onder geschenken en daar moet je belasting over betalen. U kunt wel zelf de schenkbelasting betalen voor de familie, maar omdat het betalen van schenkbelasting ook als geschenk word gezien moet u dus schenkbelasting over schenkbelasting betalen.
Zie bron voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag slechts € 2.057 per persoon onbelast schenken, ongeacht of het een geldbedrag of goederen zijn. Je ouders gelden overigens als één persoon; dus je mag onbelast € 2.057 aan je broertje schenken en onbelast € 2.057 aan je vader en moeder.

Over het meerdere betaal je tot 30% schenkbelasting, die je, zoals al gezegd, ook zelf kunt betalen. Het belastingbedrag wordt dan wel iets hoger.

Ik zou het in elk geval niet aanraden om een auto of iets dergelijks cadeau te doen zonder schenkaangifte te doen. De fiscus kán vragen gaan stellen over hoe een auto aangeschaft is en als je ouders en/of broertje dat niet aan kunnen tonen ben je verder van huis.