Wie kan mij tips geven?

Ik zit in een zeer vervelende situatie. Vanwege persoonlijke problemen ben ik pasgeleden gestopt met school en heeft de gemeente mij een werk-leer traject aangeboden waarbij ik leer werken. (In dit geval in de Horeca, een restaurant) Ik word niet betaald door de restaurant maar normaal gesproken krijgt iedereen een uitkering van de gemeente die hetzelfde doet als mij.
Het probleem is, ik krijg geen uitkering omdat ik een erfenis heb van mijn vader die een tijdje terug overleden is. Ik heb nu helemaal geen inkomsten en ik word gedwongen om het geld van mijn vader te gebruiken, maar dit weiger ik omdat het een emotionele waarde voor mij heeft. Volgens de gemeente kom ik dus niet in aanmerking voor een uitkering.Gelukkig heb ik een lieve moeder die mijn ziektekosten wil betalen maar ik heb nu 0,0 inkomsten. Ik ben 19 jaar en momenteel erg over de zeik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dan heb ik een goeie tip voor je : zoek gewoon een betaalde baan, dan mag je je erfenis houden.

Een uitkering is namelijk bedoeld voor mensen die om welke reden dan ook niet kunnen werken en ook niet in hun onderhoud kunnen voorzien, en daarvoor wordt geld gehaald uit de algemen middelen : geld dus dat alle werkende mensen met elkaar ophoesten om te zorgen voor mensen die het zelf niet kunnen.

Dat jij om welke reden dan ook niet van het geld van je vader wil leven is misschien wel begrijpelijk, maar niet te verantwoorden. Emotionele waarde ontleen je maar aan voorwerpen met herinneringen. Geld is niks meer en niks minder dan een middel.

Je kunt je wel over de zeik voelen, maar je kunt nu eenmaal niet verwachten dat de samenleving JOU gaast onderhouden omddat je je eigen geld in je zal wilt houden. Zo gaat dat nu eenmaal niet. Ben je echter bereid zelf te bedruipen (vaste baan met inkomsten), dan staat je niets in de weg je geld weg te zetten op een bankrekening.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens vraag ik me wel af of je niet gewoon recht hebt op studiefinanciering ; dat is namelijk niet afhankelijk van eventuele eigen middelen, hooguit de hoogte van je inkomen (dat nihil is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Welkom in de verzorgingsstaat.

Je krijgt alleen geld als je dit ook écht nodig hebt. Je hebt wel lef om als 19 jarige te willen teren op de zak van anderen. Een uitkering is er niet voor diegene die zelf voldoende liquide middelen hebben. Klinkt hard, maar zachte heelmeesters maken diepe wonden. Gelukkig pakt de gemeente het goed op en biedt je zelfs nog een werk-leer traject (waarschijnlijk via de Wet WIJ) aan.

Succes,

Bert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat je zo snel mogelijk weer een opleiding gaat doen. Dan heb je weer dezelfde rechten als alle andere mensen van jouw leeftijd die nog op school zitten. En neem een bijbaantje voor de luxe.
Of zoek een betaalde baan, als je niet verder wil leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de leerplicht is tot 18 jaar dus ipv te gaan werken voor niks , zou je toch een betaalde baan moeten zoeken als je inkomsten wilt en je vaders geld niet wil aanboren