Kan je als student een aanvullende uitkering ontvangen onder bijzondere omstandigheden? (Zie uitleg)

Ik zit op een HBO opleiding en ik krijg studiefinanciering. Ik heb geen tijd en energie om te werken i.v.m met een verstandelijk gehandicapte zus en een broer met schizofrenie. Ik kom maandelijks net uit en gezien de kosten omhoog lopen zou een aanvullende uitkering wel fijn zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik krijg wel een mantelzorgbeloning, maar dat is jaarlijks en geen vetpot

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Lijkt me een moeilijke situatie, aangezien jij naast je studie ook je broer en zus verzorgd. Vraag is natuurlijk waarom jij dat doet, is er geen vader en moeder die deze zorg delen. Op zich zou jij je op je studie moeten kunnen richten zonder deze extra zorgen erbij. Hiervoor is ook gespecialiseerde hulp. Misschien kun je iets aan de situatie veranderen door je alleen te richten op je studie en een baantje te nemen, want dit lijkt me voor jou alleen te veel belastend. Jij hebt ook recht om door te kunnen gaan met je eigen leven zonder daarbij deze extra belastingen op jouw schouders te nemen. Dit komt ook niet te goede op je concentratie op school. Mocht dit niet lukken, kun je altijd een extra financiele hulp vragen bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mooi dat je zorgt voor je broer en je zus,
maar over het algemeen wordt dat niet gezien als
een taak die een student zou moeten hebben.

Hebben jouw broer en zus geen ouders die voor hen kunnen zorgen?
Want dat is de standaard en daar gaat men van uit, van de standaard.

Dus nee, er is niet voorzien in een extra uitkering voor studenten die mantelzorg verlenen.
Wat niet per definitie betekent dat er niet iets mogelijk zou kunnen zijn (zei ze heeeeel voorzichtig).

Maar daarvoor moet je echt bij de uitkerende instanties zijn, varierend van de studiefinanciering, sociale voorzieningen, tot de zorgtoeslag die jouw broer en zus misschien krijgen en waar ze een gedeelte van naar jou kunnen overhevelen.