Telt inkomen huisgenoot mee bij kwijtschelding belasting?

Beste mensen,

Ik wil kwijtschelding aanvragen voor waterschapsbelasting en rioolheffing. Echter staat er naast mijzelf, ook iemand anders(geen familie of partner) bij mijn adres ingeschreven, die niets meebetaald aan wat dan ook, we voeren geen gezamelijk huishouden. Telt haar inkomen dan ook mee of hoef ik dit niet op te geven. Het huis staat op mijn naam.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
fisbel
9 jaar geleden
Is er sprake van huurtoeslag?
Zo ja, en er is geen huurcontract, dan wordt uw huisgenoot beschouwd als medebewoner. En telt zijn / haar inkomen mee voor de huurtoeslag. Wel is de maximum grens om nog in aanmerking te komen voor huurtoeslag hoger. I.p.v.. € 21.600 is dat € € 29.325

Het beste antwoord

Bij het onderzoek naar kwijtschelding wordt gekeken naar uw financiële situatie en die van uw medebewoner(s). Het inkomen van de medebewoner telt dus mee voor de beslissing of u wel of niet in aanmerking komt voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen. Er wordt in deze situatie uitgegaan van een gemeenschappelijke huishouding. Zo te lezen is er in uw situatie in principe een gemeenschappelijke huishouding.

Als u een contract hebt opgesteld (zakelijke huur - kamerverhuur) tellen alleen de huuropbrengsten mee. Dat is bij u € 0.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Fisbel, Bedankt voor je snelle reactie, Hoe komt het dat in mijn situatie in principe een gemeenschappelijke huishouding wordt gevoerd? Huisgenoot betaald niks mee, huisgenoot doet eigen boodschappen, etc. Dan is er toch geen sprake van gemeenschappelijk huishouden? Kan ik anders een huurcontract samenstellen dat huisgenoot voor het symbolische bedrag van €1 euro per maand bij mij woont, hoef ik dan niet het inkomen op te geven? Mvg
fisbel
9 jaar geleden
De feitelijke situatie is dat er geen contract is opgesteld. Instanties gaan er dan vanuit dat er een gemeenschappelijke huishouding is. Achteraf een contract opstellen is misleiding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heet dat een samenlevingscontract.
En wat zijn daar de rechten en plichten, ervan,uitgaan van een
volledig standaard contract.
fisbel
9 jaar geleden
@ton63:
Nee, hier is sprake van een huurcontract. Voorbeeld:
http://www.huurcontractvoorbeeld.com/wp-content/uploads/Huurcontract-Kamer-Hospita.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het maakt niet uit wat je gezamenlijk doet, volgens de Gemeentelijke Basis Administratie wonen er meerdere mensen op dat adres (als je geen huurcontract hebt afgesloten met de medebewoner voer je voor de GBA een meerpersoonshuishouden) en dus tellen alle inkomsten van alle inwoners mee voor de eventuele berekening van kwijtschelding etc. Dus als je verstandig bent dan laat je je medebewoner meebetalen aan alle vaste lasten van het huis. Dus niet alleen de huur maar ook de heffingen en belastingen.

Andere antwoorden (1)

Het inkomen van je huisgenoot wordt niet mee geteld als je een zakelijke huurovereenkomst hebt.

Als je een zakelijke huurovereenkomst hebt, dan wordt de huur bij het inkomen opgeteld. En bij een zakelijke huuroverkomst hoort een redelijke huur. En deze huur dient u op te tellen bij uw inkomen,

Kortom een gedeelte van de inkomen van uw huisgenoot dient u op tellen bij uw inkomen.

Wat ook mogelijk is dat uw belasting laat betalen door uw huisgenoot. Of de kosten deelt.

Indien u geen zakelijke huuroverkomst hebt dan telt het gehele inkomen dat achter de voordeur verdient wordt.