Wat zijn de voor- en nadelen van de volgende klantkaarten: Een chipkaart, kaart met magneetstrip en een kaart met een barcode?

Ik ben benieuwd naar of hier mensen kennis van hebben, maar ik ben ook erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het enige wat ik uit ervaring weet; bij een magneetstrip als je daar een andere magneet of je mobiel bijvoorbeeld bij houd kan hij stuk gaan en doet hij het dus niet meer.( Dit is iig zo bij je bankpas) En dat is erg vervelend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
chipkaart voordeel: kan zelf info bevatten over klant en aankoopgedrag, nadelen: relatief duur, kan electrisch defect raken.
Magneetstrip kaart voordeel: goedkoop, maar kan weinig veranderbare klantinfo bevatten, meestal alleen een nummer.
Veel informatie moet dus op computer van de winkel zelf worden bewaard.
Nadeel: kan gewist worden met magneetveld.
Barcodekaart: voordeel heel goedkoop, bevat alleen een nummer.
Kaart is niet snel kapot te krijgen, zelfs een fotokopie werkt.
Nadelen: alle informatie moet op de computer van de winkel worden bewaard.

grtz Koos Knip

Toegevoegd na 20 uur:
Wat betreft de fraudegevoeligheid van de klantkaarten:
De barcodekaart is veilig omdat alle klantinfo op de computer van de winkel staat, wijzigen van de code maakt dat de kaart niet meer met die info correspondeert.
Je kunt hooguit als je andermans code gebruikt andermans saldo verhogen.
De magneetstripkaart kan met redelijk simpele apparatuur zelf gelezen en geschreven worden, maar is toch redelijk veilig omdat de meeste klantinfo op de winkelcomputer staat.
Als er een spaarpunten saldo op geschreven staat dan zou in theorie wel dat gewijzigd kunnen worden als men de versleuteling weet, een verkeerde codering zal de kaart onbruikbaar maken.
De chipkaart is met uitgebreide apparatuur te lezen en te wijzigen, maar afhankelijk van de beveiliging van de chip zal dat alleen door heel slimme mensen lukken.
Voor alle drie systemen geldt: hoe meer info je op de winkelcomputer houdt, hoe safer het systeem.
Conclusie: een klantkaart zoals de bonuskaart van AH is eigenlijk heel slim: een veilige oplossing voor de laagste prijs!

Koos Knip