Kosten eten tijdens werk op salaris inhouden?

Mijn dochter heeft een bijbaantje (afwassen in restaurant) op afroep.
Als zij langer werkt (bijv. 8 uur) moet ze tussendoor ook iets eten natuurlijk.
Dit kan in het restaurant. Hiervoor wordt 4,50 ingehouden op haar loon.
Aangezien haar uurloon 3,50 euro is, betekent dit meer dan een uur voor niets afwassen..

Zelf brood meenemen kan ze natuurlijk ook doen, maar het is 'not-done' in het restaurant, alle werknemers eten daar en ze wil geen buitenbeentje zijn.

Wat is gebruikelijk in de horeca?

Men eet iet uit het restaurant en betaalt daar zelf voor?
Men eets iets en betaalt daar niets voor?
Of een kleine vergoeding?

Wie heeft hier ervaring mee?
Bedankt alvast voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (11)

Ik werk dan wel niet in de horeca, maar bij mij is het zo dat als ik een bepaald aantal uren werk en ik heb recht op eten, mag ik voor €5,- iets uitkiezen in de winkel (ik werk in een supermarkt). Ik vind dit best wel raar, aangezien ze nu dus inderdaad een uur voor niets werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het gaat om dagen dat ze maar acht uur werkt. Mijn werkgever vergoedt mijn maaltijden ook niet. Waarom zou hij?
Op je werk voor 4,50 een maaltijd krijgen is geen vreemd bedrag, gerelateerd aan het uurloon is het natuurlijk wel flauw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik 8 uur werk moet ik ook lunchen. En dat betaal ik zelf. De keuze is dus zelf meenemen, of iets kopen.
Gezien haar uurloon is het inderdaad een "dure" maaltijd, maar ze is niet verplicht om me te eten.
Dus ja, het mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maximale wat een werkgever kan doen om er aan te verdienen, is de pauze niet doorbetalen. Dat is ook het meest gebruikelijk voor die leeftijd. Maar salaris inhouden! Dat kun je niet maken. Ik weet alleen niet wat voor regels er in het contract stonden toen ze het tekende, en wat de algemene wetgeving hiervoor is. Maar dat mag hij niet zomaar maken! Zeker een reden om er achteraan te gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou zo zijn als ze geen keuze had, nu heeft ze een keuze, zelf eten meenemen of voor 4,50 een maaltijd. Het is met haar uurloon helaas een beetje duur, maar er is niks verboden aan betalen voor je eten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, betálen aan je eten dat mag! Maar hij mag het niet inhouden via je salaris. Je hebt recht op geld waar je voor werkt. Als er dingen in rekening gebracht moeten worden, moet dat buiten je salaris om. Ténzij daar toestemming voor is gegeven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inhouden op salaris mag wel mits vooraf aangegeven bij in dienst treding...is makkelijker dan cash afrekenen. Sterker nog, als ie het NIET inhoud moet ie er belasting over betalen (loon in natura) of krijgt de werknemer achteraf een naheffing voor te weinig betaalde belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inhouden op salaris is misschien niet helemaal de juist gekozen benaming. het wordt verrekend met het salaris. Dus van het nettosalaris wordt het ingehouden. Die 4,50 voor het eten, wordt dan als het ware als voorschot op het salaris gezien. Ze kan het natuurlijk ook gewoon cash betalen. De werkgever zal het waarschijnlijk inhouden op het netto salaris omdat ie dan makkelijker "zichtbaar" kan aantonen dat hij niet gratis eten verstrekt, wat dus niet zomaar mag belastingtechnisch gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar dat staat waarschijnlijk in het contract. Of ze moet hiermee akkoord zijn gegaan op een of andere manier!
Ja dat is niet leuk voor haar. Maar de belasting zegt als je maaltijden gratis geeft aan de werknemer dat dat verstrekking is dus moet de werkgever daarover naheffing betalen.
ronron1212
12 jaar geleden
Er wordt aangegeven dat ze kan eten in het restaurant en dat dat niet verplicht is.
Mocht de werkgever wel het eten gratis aanbieden dan is dat inkomen en moet de werkgever en werknemer daar belasting over betalen.
Vaak kunnen werknemers met een behoorlijke korting in het restaurant eten dit is wettelijk en belastingtechnisch toegestaan.
Dat haar salaris € 3,50 is heeft ongetwijfeld te maken met haar leeftijd en dienstjaren.
Als ze ouder is en meer dienstjaren heeft komen de verhoudingen ook anders te liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven al aangegeven, is dat inderdaad toegestaan. Om je dochter te stimuleren om te werken voor haar geld, kun je als ouder ook overwegen om het eten voor haar te betalen. Als ze thuis is, eet ze neem ik aan ook gewoon mee.
Zo is ze op het werk geen buitenbeentje en heeft ze ook niet het gevoel voor niets te werken.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad een goed idee! Mits het natuurlijk niet heel vaak is. Want thuis mee eten is vast wat goedkoper dan 4,50 per keer. Maar misschien is ongeveer op de helft gaan zitten ook een idee. Dat verlicht de financiële pijn wat, terwijl ze ook bewust wordt van het feit dat, dingen als het eten betalen, er ook bij horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thuis eten kost ca 3 euro per maaltijd (bedrag dat mijn oudste per dag uitgeeft aan eten op de studentenflat...1 keer per week koken voor 5 man is het daar.)
Het is natuurlijk vervelend dat ze een bedrag moet betalen dat hoger is dan haar uurloon, maar het is wel heel gebruikelijk dat ze moet betalen voor het eten. De baas krijgt dat eten ook niet voor niets natuurlijk. Als ze van thuis uit eten mee neemt kost dat ook geld (alleen wordt het dan waarschijnlijk door de ouders betaald). Je zou kunnen overwegen om als ouder haar een kleine bijdrage te geven (ze neemt nu immers ook geen eten van thuis mee).
Het is logisch dat iedere werknemer (ongeacht het salaris) dezelfde bijdrage voor het eten betaald, anders zou je scheve gezichten krijgen.
Overigens is het bij overwerk (langer dan 10 uur werken volgens mij) verplicht om als werkgever een gratis maaltijd aan te bieden. Maar dit scheelt ook weer per cao.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
by the way 3,50 euro per uur is toch een extreme lage loon ongeacht hoe oud ze is?
Wat denken jullie hierover?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik bij de mc Donalds gewerkt en daar werd niet moeilijk gedaan als je als personeel zijnde zelf brood mee nam. Maar je kon daar natuurlijk ook gewoon een hamburger of friet bestellen en eten. Dan had je personeelskorting en dat was dan 50%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet bepaald vetpot volle dag werken voor week zakgeld en dan nog eten kopen ook, maar ja is het mininumloon voor 15 of 16 jarige kan beter krantenwijk nemen

Toegevoegd na 3 minuten:
het is nog borden schrobben oh wa erg zeg waarom laat je ze nie thuis voor 3.50 borden schoonkrabben daar leert ze net zoveel van