is 5 mei een verplichte vrije dag?

Ik werk part-time in de gehandicaptenzorg, vaste uren, en nu wil.....nou ja..... eist mijn teamleidster dat ik morgen gewoon werk, ik draai geen weekenddiensten ....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (9)

5 mei is 1 keer in de 5 jaar een vrije dag, een zogenoemd lustrum. Dit was vorig jaar het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5 Mei is een nationale feestdag. Dat houdt niet in dat het een verplichte vrije feestdag is.

In veel CAO's is vastgelegd dat er om de 5 jaar wel een vrije dag gegeven zal worden (2015, 2020,2025).

Voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs geldt dat het schoolbestuur besluit of de school gesloten is op 5 mei.

Als u bij de rijksoverheid werkt bent u waar mogelijk vrij. Het hangt af van uw dienst. De overheden en semi-overheden werken volgens het beleid van de rijksoverheid, maar mogen daarvan afwijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan onder welke CAO je valt. Echter het is zoals hierboven aangegeven om de 5 jaar een officiële feestdag en dit was vorig jaar het geval en helaas dit jaar dus niet. Veel ambtenaren zijn dus wel vrij, maar dan is dit in de CAO geregeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet ik mijn personeel vrij geven?
Voor de meeste bedrijven geldt Koninginnedag als een vrije dag, waarbij de medewerkers worden doorbetaald. Voor de 5e mei ligt dat iets anders. De overheid heeft 5 mei weliswaar aangewezen als nationale feestdag, maar heeft het daarbij aan de CAO-partijen overgelaten of een werknemer betaald vrijaf heeft op die dag. Om erachter te komen of je werknemers recht hebben op een vrije dag op 5 mei, is het aan te raden om de CAO te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dit moment laat de PvdA (wie anders) een proefballon op om er een jaarlijkse feestdag van te maken, tot zolang is het eens in de vijf jaar een feestdag. Dus je moet werken morgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de gehandicaptenzorg iedereen vrij op 5 mei.
Dacht het niet, he!
Eens in de 5 jaar is het een vrije dah, maar in de zorg en ook andere beroepen zal er toch echt gewerkt moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee is geen verplichte vrije dag, vooral in de zorg niet. Ik werk ook in de zorg en moet ook op feestdagen werken.

Bij een 24/7 instelling moet je gewoon flexibel zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan geen verplichte vrije dagen in de vorm dat iedereen recht heeft op een vrije dag.

Er zullen altijd mensen moeten blijven werken (wellicht minder, maar toch) in de zorg, handhaving, etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is helaas niet zo,dat de mensen die jij helpt verzorgen op 5 mei zomaar een dag niet gehandicapt zijn en dan dus geen zorg behoeven.
En het is idd geen verplichte vrije dag.