Als ik bij mijn nieuwe vriend in woon en ik heb geen uitkering of werk maar ik heb wel schulden, kunnen ze dat dan op hem gaan verhalen?

Ik kan ook mijn zorgverzekering al een tijdje niet meer betalen en heb een belastingschuld en een lening... Ik solliciteer me suf, maar word overal afgewezen en word er een beetje moedeloos van. Ik weet niet meer hoe ik dit moet gaan doen en de schulden blijven oplopen...

Weet jij het antwoord?

/2500

Je vriend kan niet in de schulden betrokken worden, maar......als er een schuldeiser voor de deur staat met een gerechtelijk ondertekend bevel is het wel mogelijk dat zijn spullen als jouw bezit worden aangerekend. Je zult dan moeten bewijzen dat het zijn spullen zijn en dat is vaak niet eenvoudig. Heb je iets met pin gekocht dan is daar vaak nog een rekening van. Maar eigendommen die hij al jaren heeft is bijna niet te bewijzen

Als ik jou was zou ik eerst contact opnemen met de belasting en de zorgverzekering en het bedrijf waar jij een lening hebt en je situatie uitleggen. Wellicht kunnen hun je aanmelden voor een schuldsaneringstraject. Door nu te gaan samenwonen en een samenwoningscontract te tekenen betekent dit dat zowel jouw schulden als zijn bezittingen als gezamenlijk worden beschouwd en kan je vriend zijn bezittingen kwijt raken om jouw schuld af te lossen. Probeer eerst deze schulden op te lossen voor je gaat samenwonen anders worden de problemen alleen maar groter.

Je kunt beter een ww-uitkering aanvragen (mits je daar recht op hebt) of bijstandsuitkering, want je zult toch je vaste lasten moeten betalen. Door te gaan samenwonen, en je krijgt de deurwaarder aan de deur en je laat het zover oplopen dat ze beslag gaan leggen, dan moet je kunnen aantonen wat van hem is en wat van jou, waarna ze bij niet betalen, over gaan tot openbare verkoop. Laat het niet zover komen en zoek hulp, schuldhulpverlening of regel een tijdelijke uitkering.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100