Als ik bij mijn nieuwe vriend in woon en ik heb geen uitkering of werk maar ik heb wel schulden, kunnen ze dat dan op hem gaan verhalen?

Ik kan ook mijn zorgverzekering al een tijdje niet meer betalen en heb een belastingschuld en een lening... Ik solliciteer me suf, maar word overal afgewezen en word er een beetje moedeloos van. Ik weet niet meer hoe ik dit moet gaan doen en de schulden blijven oplopen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je vriend kan niet in de schulden betrokken worden, maar......als er een schuldeiser voor de deur staat met een gerechtelijk ondertekend bevel is het wel mogelijk dat zijn spullen als jouw bezit worden aangerekend. Je zult dan moeten bewijzen dat het zijn spullen zijn en dat is vaak niet eenvoudig. Heb je iets met pin gekocht dan is daar vaak nog een rekening van. Maar eigendommen die hij al jaren heeft is bijna niet te bewijzen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jou was zou ik eerst contact opnemen met de belasting en de zorgverzekering en het bedrijf waar jij een lening hebt en je situatie uitleggen. Wellicht kunnen hun je aanmelden voor een schuldsaneringstraject. Door nu te gaan samenwonen en een samenwoningscontract te tekenen betekent dit dat zowel jouw schulden als zijn bezittingen als gezamenlijk worden beschouwd en kan je vriend zijn bezittingen kwijt raken om jouw schuld af te lossen. Probeer eerst deze schulden op te lossen voor je gaat samenwonen anders worden de problemen alleen maar groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb alles al bij alle instanties gemeld. Ik heb ook kwijtschelding aangevraagd bij de belasting en dat is nog in behandeling. Ik woon pas sinds eind februari bij hem en heb geen samenlevingscontract.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan je niet bij de schuldsanering aanmelden als je geen uitkering of een andere vorm van inkomsten hebt. Ook dat heb ik al nagevraagd...ik weet gewoon van gekkigheid niet meer wat ik moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dubossies, waar is je stelling op[ gebaseerd dat bij samenwonen en samenwoningsovereenkomst alle bezittingen schulden feitelijk als gezamenlijk worden aangemerkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom vraag je dan niet gewoon een uitkering aan? Dan helpen ze je ook nog met solliciteren enzo...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sja als ik gewoon een uitkering aan kon vragen dan had ik dat al lang gedaan, maar dat gaat dus niet. Ik heb een eenmanszaak gehad en dan heb je geen recht op een uitkering. Was het maar zo :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een samenwoningscontract heb je over het algemeen dezelfde rechten als gehuwden. Ik zeg niet dat bezittingen en schulden dan ook werkelijk gezamelijk zijn, maar voor een instantie als de belasting en ziekteverzekeraar en de schuldeiser waar zij mee te maken heeft zal dat wel als zodoende ervaren, ze delen hetzelfde huis en dezelfde bezittingen, of het voor de wet ook zo geldt.....?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@vraagtekentje, heb jij geen rechtsbijstand? (Ik noem maar wat). Ik heb een site gevonden waar een dergelijk verhaal op staat als de jouwe.....misschien dat je hier gratis advies kan vragen. http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=127524
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dubossies heeft gelijk. Indien er sprake is van een duurzame gezamenlijke huishouding, kun je als partner aansprakelijk gesteld worden voor de schuld van de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is niet mijn fiscaal partner en ik sta als inwonend bij hem ingeschreven sinds eind februari.
Je kunt beter een ww-uitkering aanvragen (mits je daar recht op hebt) of bijstandsuitkering, want je zult toch je vaste lasten moeten betalen.

Door te gaan samenwonen, en je krijgt de deurwaarder aan de deur en je laat het zover oplopen dat ze beslag gaan leggen, dan moet je kunnen aantonen wat van hem is en wat van jou, waarna ze bij niet betalen, over gaan tot openbare verkoop. Laat het niet zover komen en zoek hulp, schuldhulpverlening of regel een tijdelijke uitkering.