Ik heb een wajong uitkering, Als ik er 2 uur per dag bij ga werken gaat dat wat ik verdien van mijn uitkering af ?

Ik ben 80 tot 100 % afgekeurd omdat ik erg ziek ben. Maar dat heeft zn ups en downs. maar ik zit nu al 4 jaar thuis en zou toch graag proberen om een aantal uur in de week te gaan werken. Maar wat ik dan verdien ( misschien 100 euro in de maand want meer zal ik echt niet kunnen werken ) gaat dat dan van mijn uitkering af ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

je mag 150 Euro netto per maand bij verdienen zonder dat het gevolgen zal hebben.;) Dus met 100 euro, zal je niet gekort worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een volledige Wajong mag je tot 20 % van je uitkering bijverdienen zonder dat je gekort wordt op je uitkering, volgens Wikipedia en volgens verschillende fora.

Om het helemaal zeker te weten, kun je het beter even goed navragen bij de UWV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een paar uur in de week zal er niets veranderen of gekort worden zolang je onder de 20% blijft.
Mocht je je nou zo goed voelen dat je bv 16 uur per week kunt gaan werken zou je dus boven die 20% uitkomen. Hieronder zie je een voorbeeld van de site http://www.weldergroep.nl/werken_vanuit_een_uitkering/gevolgen-voor-uw-uitkering/gevolgen-voor-uw-wajong-uitkering. Dit zal vast een hoop duidelijkheid geven.

Als u gaat werken, hebt u meestal niet langer recht op dezelfde Wajong-uitkering. Want u verdient loon. Om te bepalen hoe hoog uw uitkering wordt, moet UWV weten hoeveel u gaat verdienen. Uw arbeidsongeschiktheid wordt dan opnieuw berekend.

Rekenvoorbeeld

Ellen is met een handicap geboren en is inmiddels 25 jaar. Zij is volledig arbeidsongeschikt (80-100%) verklaard en heeft nooit kunnen werken. Het loon waarmee wordt bepaald of ze arbeidsongeschikt is, is daarom het minimumloon. Dat is ca €1300.

Het gaat beter met Ellen en zij vindt een baan voor 16 uur per week. Per maand verdient ze daarmee €700.

Eerst rekenen we uit of haar arbeidsongeschiktheidspercentage verandert. Daarna kijken we welke uitkering daarbij hoort.

€ 1300 - € 700
------------------------- x 100 = 46 % arbeidsongeschikt
€ 1300

Bij elk arbeidsongeschiktheidspercentage hoort een klasse. De klasse bepaalt de hoogte van de uitkering.

Klasse Hoogte uitkering
25-35% 21% van de grondslag Wajong
35-45% 28% van de grondslag Wajong
45-55% 35% van de grondslag Wajong
55-65% 42% van de grondslag Wajong
65-80% 50,75% van de grondslag Wajong
80-100% 75% van de grondslag Wajong

Omdat Ellen 46% arbeidsongeschikt is komt ze in de arbeidsongeschiktheidsklasse 45-55%. Bij deze klasse hoort een uitkering van 35% van de Wajong-grondslag (ca €1300).

Ellen kreeg voorheen een volledige Wajong-uitkering van: 75% van €1300 = €975

Nu zij gaat werken krijgt ze een gedeeltelijke Wajong-uitkering van: 35% van €1300 = €455

Bovendien verdient ze €700 loon.

Dat is totaal dus €700 + €455 = €1155

Door te gaan werkgen gaat Ellen er dus €180 euro op vooruit.

Terugvallen op uw uitkering

In de eerste 5 jaar dat u werkt, verandert het UWV uw uitkering nog niet officieel. Houdt u het werk toch niet vol? Dan krijgt u uw oude uitkering weer.