Belasting teruggave van iemand die al 7 jaar dood is?

Ik heb een hele serieuze, ernstige vraag.

Een paar jaar geleden (2003) is de moeder van mijn moeder overleden.

Vorig jaar kregen we ineens een brief kregen waarin stond dat we veel geld kregen, iets met inkomstenbelasting teruggave, van mijn oma, die gewerkt zou hebben in 2007. Het was even kort een bizarre situatie dus we zijn met de belastingdienst aan het bellen geslagen. Het was al snel niet meer grappig en mijn moeder werd voortdurend aan de dood van haar moeder herinnerd. Het heeft een EEUWIGHEID geduurd voordat ze ons met rust lieten. Mijn moeder had de dood van haar moeder afgesloten, maar deze mensen brachten het steeds opnieuw naar boven.

Maar uiteindelijk was het klaar, wat bleek: een meneer ergens in verwegistan had een 7 die erg op een G leek etc.

Vanmiddag kwamen we thuis en ja hoor. Er ligt een brief waarin staat dat wij een terugbetaling moeten doen van ongeveer 4500 euro.

Wat ik wil weten is, wat wij hier nu tegen kunnen doen. Als het aan mij ligt, wil ik deze mensen graag laten boeten voor het feit dat zij mijn moeder voortdurend zo overstuur maken. Ik zei de vorige keer dat ze mijn moeder met rust moesten laten en dat ik nóóit meer een brief van ze wilde ontvangen. Ik ben zó boos geworden, dat ze uiteindelijk ophielden, maar nu beginnen ze opnieuw. Kan ik hier iemand voor aanklagen? Wat gebeurd er als het weer een lange procedure wordt, zonder dat we betalen? We willen geen mensen aan de deur hebben.

Bedankt voor het advies.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar dat ga ik sowieso wel doen. Dit keer eis ik dan ook een uitgebreide excuses brief, gericht aan mijn moeder. En het is inderdaad een hele vervelende situatie! Jij (en alle anderen) in ieder geval bedankt voor jullie medeleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had je deze vraag al niet ( exact hetzelfde) eerder gesteld?
Dan klopt de zin: vanmiddag kwam ik thuis en ja hoor, ligt er een brief....toch ook niet meer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen idee waar je het over hebt, ik heb de vraag maar 1 keer gesteld en omdat er een nieuw pagina is wegens het grote aantal antwoorden, komt mijn originele vraag bij de 2e pagina nog een keer in beeld, dat is alles.

Het beste antwoord

Dien hoe dan ook een bezwaarschrift in bij de INSPECTEUR van de Belastingdienst die in de aanslag is genoemd.
Dien daarnaast ook een aanvraag om uitstel/opschorting van betaling in bij de ONTVANGER van de belastingdienst.
Denk erom dit zijn twee verschillende instanties en alléén als je deze procedure aanhoudt hou je de deurwaarders van de deur.
Leg daarnaast een klacht neer bij de Nationale Ombudsman waarin je copiën voegt van ALLE correspondentie die je hebt over deze zaak.
Indien je het vervelend vind om dit allemaal zelf te doen kun je hiermee ook naar een belastingadviseur of een accountant. Deze kan het allemaal voor je regelen, maar hij zal daarvoor zeker een declaratie bij je indienen.
Nat. Ombudsman
Postbus 10870
2501 WB 's Gravenhage
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je antwoord. Overigens zou ik me over die deurwaarder niet zo druk maken. Die snapt ook wel dat de situatie ongelukkig is en dat er uiteraard geen rechtsgeldige vordering ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De deurwaarder kan helemaal niks vorderen. Oma heeft nooit wat ontvangen en de persoon om wie het écht gaat zit in verweggistan.

Andere antwoorden (10)

Ik zou met een advocaat of rechtsbijstand of een raadsman die namens jullie het woord gaat voeren overleggen en die vervolgens de communicatie met de belastingdienst laten doen (als woordvoerder).

Ik ben namelijk bang dat dit niet met een (paar) telefoontjes is op te lossen.

Door het 'er tussen' plaatsen van een woordvoerder hoef je niet zelf met de belastingmensen te spreken waardoor jij en je moeder niet te emotioneel worden. Hierdoor kan het misverstand op een zakelijke wijze worden opgelost.

De zaak is helder, en dat zou het bij de belastingdienst ook moeten zijn. Het is dus relatief snel op te lossen als je de juiste personen te spreken krijgt. In dit geval de betrokken belastinginspecteur of het hoofd van de belastingdienst in jouw regio.

Veel succes met deze hele vervelende kwestie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed advies +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rechtsbijstand is misschien wel een optie. Helaas hebben wij geen geld voor een advocaat. Maar dat een paar telefoontjes het niet oplossen, was na de vorige keer inderdaad duidelijk geworden. En ik ben het met je eens dat de zaak inderdaad helder is. Toch is het erg lastig om de juiste persoon aan het woord te krijgen (zo is gebleken). Mijn moeder gaat morgen bellen en ik zal al het advies van jullie aan haar doorgeven. Opnieuw bedankt voor het (goede) advies en het medeleven.
Ik zou bij de gemeente waar je oma is overleden,een akte halen,waar de datum op staat wanneer je oma is overleden.Verzamel zoveel mogelijk bewijs en ga dan met de brieven die je van de belastingdienst hebt gehad,naar het dichtbijzijnde belastingkantoor.
Dit is de enigste raad die ik je kan geven....komt wel goed hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is helaas niet zo een gemakkelijke taak. Zij woonde in Limburg en wij wonen vlakbij Alphen a/d Rijn. Dat is een gigantische rit. Maar dat van dat bewijs ga ik zeker doen, we hebben al alle vorige brieven erbij gepakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow..ik woon ook vlakbij alphen aan de rijn,,,ook toevallig.Maar even terug naar je vraag,heeft je moeder het trouwboekje van je Oma?
daar staat ook de datum van overlijden in...tenminste...het hoort genoteerd te zijn...
en als je nabij alphen aan de rijn woont,is het belastingkantoor in Leiden wel te doen toch?Die bevindt zich bij de Groenoordhallen..
Maak je eerst een afspraak dan kunnen hun de gegevens verzamelen,want je kunt beter een persoonlijk gesprek hebben dan via de telefoon hoor.
En alles wat ze zeggen in jullie voordeel,moet je vragen of ze het op papier zetten..is ook weer bewijs dan voor jullie.
Nou...ik hoop dat het goed komt,maar ik ben er van overtuigd van wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vergeet nog wat.....klopt het sofinummer wel? Dat staat ergens op de brief van de belastingdienst en zoek ie van je Oma eens op..
vergelijk ze eens goed,misschien zit daar de fout wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De belastingdienst heeft zeker weten de gegevens in de computer staan, ook al zijn deze overleden. Dus met 't juiste sofinummer hoef je niet eens 'n overlijdensakte op te sturen, 't staat in de computer. Ook 't sofinummer kunnen ze opzoeken, als je maar 't laatste adres (waar ze stond ingeschreven) hebt kan de BLD makkelijk 't sofinummer van jouw oma traceren.
Het beste is om hier helemaal niet op te reageren...
Hoe stom het ook klinkt..
Je moeder en de rest van de familie zit hier helemaal niet op te wachten.. heel begrijpelijk allemaal..
dus niet op reageren..Reactie vraagt namelijk om emotie..En dat wil je niet..dus!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou gewoon even langsgaan bij de belastingdienst en daar even de situatie uitleggen en vragen hoe het zit en of dit voor eens en altijd geregeld kan worden.
Het heeft geen zin om op een agressieve toon deze mensen te benaderen. Waarschijnlijk is het een fout in het systeem. Heel vervelend maar ze doen het heus niet expres.
Mocht het toch door blijven gaan dan even eerst een klacht indienen bij de belastingdienst en als dat niet helpt kan je je advocaat raadplegen voor advies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon alle post die aan oma gericht is terugsturen met het bericht erop betrokkene is overleden op.... laat hen het uitzoeken. Niet gaan bellen niet schrijven, gewoon retour sturen. Op het moment dat er toch iemand aan de deur komt even slikken en keihard zijn dat betrokkene is overleden. Ik heb vaak contact met de belastingdienst en geloof mij hier is negeren beter als vriendelijke of boze brieven schrijven. Gewoon alle dreigementen negeren, ze zijn immers niet aan jullie gericht niet openmaken en retour.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pijnlijk en bizar is dit zeker.
Formeel kan iets van 7 jaar teruggevorderd worden door de fiscus.
Helaas werken er ambtenaren die ook maar hun werk doen en dus fouten maken.
Ik begrijp dat je dit persoonlijk opvat omdat het je raakt.
Teken formeel protest aan (bezwaarschrift) en denk aan de termijn.
Probeer er niet teveel door geraakt te worden, daarmee neemt alleen de pijn en de frustratie toe.
Mocht de gewone bezwaarprocedure niet lukken , doe dan beroep op de "hardheidsclausule "dit is een wet die zegt dat als de wetgeving in een specifieke situatie tot een uitermate onredelijk gebeuren leidt, je onder dat mom kunt vragen van een heffing af te zien.
Gebruik deze term echter wel letterlijk, als je daarom vraagt, gaat er in de ambtelijke molen een schakelaar om.
Geen enkele ambtenaar wordt graag door de ombudsman op de vingers getikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meteen de Nationale Ombudsman inschakelen.

Tegen de belastingdienst en haar gewetenloze ambtenaren sta jij volslagen machteloos.
Goede vraag +.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hierbij kan een boekhouder, accountant, rechtsbijstand, wetswinkel, of een fiscalist helpen. Een van dat soort mensen vragen om dit af te handelen is beter voor je want dan heb je een "buffer" die het zakelijk voor je afhandelt. Anders zit je iedere keer zelf tegen het plafond en dat is het niet waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie hebben veel verdriet dat blijkt.
Helemaal begrijpen deed ik je bericht niet maar als jullie geld hebben ontvangen dat voor een ander bestemd is dan moet je dat terug betalen. Helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben het geld nooit geaccepteerd. We hebben toen duidelijk gemaakt dat wij geen geld wilden ontvangen dat niet voor ons bedoeld was en we hebben het dus ook niet gekregen. Het geld was bedoeld voor iemand die dat bedrag terug moest krijgen met belasting. Alleen die persoon kreeg het niet, want mijn overleden oma zou het krijgen. Een code in het formulier dat deze meneer had ingevuld was verkeerd gelezen door iemand van de belastingdienst en daardoor werd het "foute nummer" identiek aan die van mijn oma.
Ik kan uit deze gegevens niet helemaal opmaken of deze aanslag wel of niet terecht is op naam van je oma. Als zij is overleden in 2003 dan is het uiteraard een fout dat ze tot 2007 gewerkt zou hebben, en misschien hebben ze haar gegevens wel verward met die van iemand anders.

Maar goed, dat weet ik niet zeker en daar is jullie probleem natuurlijk niet minder vervelend door. Allereerst: veel sterkte met deze vervelende situatie. Ik begrijp dat je boos wordt omdat jij en je moeder steeds aan de dood van je oma worden herinnerd. Maar besef dat je hierdoor het probleem niet oplost en misschien juist niet serieus genomen wordt door de belastingdienst. Boos worden gaat niet het effect hebben dat ze jullie met rust laten. Als de belastingdienst van mening is dat jullie dit geld moeten betalen dan zullen zij alle middelen inzetten om dit geld ook te krijgen. Het is een grote logge instelling waar veel mensen werken en waar helaas soms ook fouten worden gemaakt. Het idee wat iemand noemde om een tussenpersoon in te schakelen vind ik een goed idee. Dan zullen jullie emoties een minder grote rol spelen.

Als je geen advocaat in kunt schakelen door de kosten zou ik me laten adviseren door een gratis onafhankelijk adviesbureau. Je kunt bijvoorbeeld naar het juridisch loket gaan, of zoek eens in je gemeente bij de plaatselijke welzijnsinstellingen. Meestal werken daar ook sociale raadslieden of iets dergelijks, die je gratis advies kunnen geven in deze kwestie. Als zij zien dat deze aanslag onterecht is afgegeven dan zal een advocaat een eventuele zaak ook wel winnen, waardoor jullie de kosten hiervan ook niet hoeven te betalen.

Maar zover hoeft het misschien wel helemaal niet te komen. Zoals ik op kan maken uit je vraag is er nog niets anders dan een belastingaanslag. Je adviseur kan je dan helpen bij het schrijven van een bezwaarschrift dat hout snijdt. Als de aanslag voor een ander bedoeld is dan zal de belastingdienst dit oplossen op deze manier, zonder dat er een zaak van hoeft te komen. Ik weet niet zeker of een bezwaar schorsende werking heeft, dus dat je het bedrag niet alvast hoeft te betalen, maar als dat niet zo is kun je altijd een voorlopige voorziening aanvragen om te voorkomen dat je op de behandeling van het bezwaarschrift moet wachten, hier heeft de belastingdienst in sommige gevallen namelijk heel lang tijd voor.