Kan de huurvereniging zomaar de huur met meer dan 25 euro verhogen om maandbasis?

Ik ben het niet eens met de nieuwe huurverhoging.
Ik moet van het een op het andere moment meer dan 25 euro extra per maan gaan betalen. De kale huur met 4,34.
verwarming met 14 euro, gas electra met 6 euro.

Ik vind dit absurd, kan ik dit aanvechten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Beste Floris,

Je kan dit wel aanvechten maar dit zal helaas weinig uitkomst bieden.
De kale huur mag maximaal met 1,3% inflatie verhoogd worden, blijkbaar komt dit voor jou op 4,34.

Verwarming, gas en electra worden meestal gebaseerd op de kosten van de afgelopen jaren.
Als je de afgelopen jaren veel hebt verbruikt is het normaal dat zij dit naar boven zullen stellen, aangezien zij dit door moeten betalen aan de energiemaatschappij, en dit doorberekenen aan jou.

Meestal is er een huurdersbelangenvereniging die deze verhogingen controleert, hier kan je het altijd navragen of de verhogingen terecht zijn in jouw situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er bestaat een zgn. huurcommissie waar je je vraag kunt voorleggen maar of je daar wat mee opschiet weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kale huur mag verhoogd worden met 1.3 %.
Als je denkt dat dat niet correct gedaan is,
dan kan je bezwaar maken.

Je kunt ook bezwaar maken als
Er sprake is van all-in huur (geen splitsing in kale huur en servicekosten, waardoor de kale huurprijs niet bekend is).
Maar dat is in jouw geval niet het geval.

Op de site in de bron - van de Rijksoverheid - vind je alle informatie over huren en huurverhoging.
Klik ook door op: wat is all-in huur, etc.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of je te veel betaalt kun je voor een groot deel zelf berekenen door middel van de huurpunten.

http://www.huurders.info/?id=258
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve bovenstaande adviezen kunt u ook de huurverhoging weigeren op basis van achterstallig onderhoud van de verhuurder en gebreken.

U dient wel vooraf de verhuurder daarvan in kennis te stellen en deze de gelegenheid te geven om gebreken te herstellen en het achterstallig onderhoud weg te werken.

De huuradviescommissie kunt u altijd raadplegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is je huur lager dan € 334 voor de verhoging dan kan je klagen
ronron1212
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Maximale verhoging van je huur is € 4.34 dus de maximale verhoging mag zijn 1.3% de rest heeft niet met je huur te maken
Nee, maar dat zij ook niet. De huur wordt verhoogd met 4,34.
Wat betreft gas en elektra betaal je een voorschot,dat aan de einde van de overeengekomen periode wordt berekend. waarschijnlijk heb je het afgelopen jaar wat meer verbruikt en daardoor is het bedrag van je voorschot omhoog gegaan. Zo voorkom je ook,dat je aan het eind van het jaar honderden euro's moet bijbetalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijk gezegd valt dit best mee. 4,34 euro erbij voor je huur. Dat is heel weinig. De overige dingen zijn meestal op basis van wat je gebruikt hebt, het afgelopen jaar was het vaak koud, dus vandaar die verwarming met 14 euro erbij.

Je kunt het altijd proberen aan te vechten, maar ik geef je geen enkele kans dit ook echt te winnen.