Wat is het minimumloon in de horeca?

Ik werk in een restaurant voor 18 tot 20 uren per week.
Ik werk 8 a 9 uren op papier en de rest zwart.
Ik werk er nu een jaar en verdien sinds het begin 3 euro per uur. Toen ik er begon was ik 17, nu 18.
Mijn baas heeft mij vorige week verteld dat ik binnenkort loonsverhoging krijg. Ben al een maand 18.
Hij zei dat hij had gekeken naar het minimum en dat als hij er de belasting af hield er 3,50 a 3,75 per uur overbleef. Daar moest ik dan maar vanuit gaan dat ik dat ging verdienen. Ik vertelde hem dat ik over de uren dat ik zwart werk geen belasting hoef te betalen en hij dus ook geen onkosten aan mij heeft. Hij begon vervolgens een heel verhaal waar ik niks van snapte over dat ik niet naar het bedrag wat ik elke week contant kreeg, maar naar het bedrag van de uren die op papier stonden.

Heb ik een voet om op te staan om er tegenin te gaan? Er klopt hier toch niks van?

Ik heb veel uitgezocht en kwam op verschillende bedragen voor het minimum. Die waren gebaseerd op een werkweek van 36, 38 of 40 uren. Als je dan 36 uren werkt kreeg je al meer. Ik werk maar 20 uren, zou ik dan nog meer moeten krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Minimum loon is minimum loon dat is namelijk wettelijk vastgelegd en dat is overal in nederland bij elk bedrijf het zelfde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De uren die genoemd worden zijn gebaseerd op een voledige baan. Als in de horeca 40 uur per week is bij een volledige baan dan geldt het uurloon bij 40 uren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als je zwart werkt, val je niet onder een wettelijk minimumloon. Je werkgever kan je ook een kwartje per uur geven, want je kunt toch nergens gaan klagen hierover. De uren dat je wit werkt zijn officiele minimumloonuren, voor je zwarte uren ben je aan zijn gulheid overgeleverd. Dit zijn nou net de gevaren van het zwartwerken. Als je ziek wordt krijg je helemaal niets.
paulus811
8 jaar geleden
Als je wit werk met een 0 uren contract krijg je ook niks. Het is 'gebruikelijk' dat de werknemer ook profiteert van uren die zwart worden betaald. Maar daarmee praat ik het niet goed.

Antwoorden (1)

Bruto minimaal eur 160,10/week bij een voltijdse werkweek. Deel dat bedrag door het voltijdse aantal uren in jouw horecagelegenheid en je hebt het uurloon.

Toegevoegd na 11 minuten:
En "zwart" uitbetalen, mag natuurlijk niet. De werkgever kan een flinke boete van de Belastingdienst tegemoet zien als het uit komt. Mocht je werkloos raken, dan wordt de eventuele ww uiteraard berekend over de uren die bekend zijn bij de Belastingdienst en het UWV.
Overigens wil het feit dat jij het bedrag contant krijgt, niet automatisch zeggen dat het zwart wordt uitbetaald. Dat wordt het pas als het loon niet juist, tijdig en volledig wordt opgegeven aan de Belastingdienst.
Computoon