Krijg ik een toeslag als mijn ouders uit de ouderlijke macht zijn gezet?

Ik ben als 5 jarige jongen uit huis geplaatst door bureau jeugdzorg. In die tijd (op mijn 14e geloof ik) is mijn biologische moeder uit de ouderlijke macht gezet , en mijn biologische vader heeft mij wel erkend maar heeft nooit geen gezag over mij gehad.

Ondertussen ben ik de 18 al gepasseerd maar nu vraag ik mij af of ik nog een toeslag of iets dergelijks kan krijgen omdat mijn ouders niet voor mij konden zorgen/mij financieel ondersteunen. Tijdens mijn studie kreeg ik wel de aanvullende beurs omdat ik heb aan kunnen tonen(kopie van de uitspraak van de rechtbank) dat mijn moeder uit de ouderlijke macht is gezet. Maar nu studeer ik niet meer maar vraag ik mij wel af of er dan nog een andere regeling is of bestaat? Ik heb zelf al gezocht maar kon niks vinden. Kan iemand van jullie hier antwoord op geven?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.5K
ronron1212
2 jaar geleden
Werken en misschien bijzondere bijstand

Antwoorden (1)

Heeft de biologische vader u wel erkend dan is hij de wettelijke vader en onderhoudsplichtig. Ouders zijn verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van hun kinderen. Dat staat in de wet. De alimentatieplicht voor kind geldt tot u 18 jaar wordt. Daarna moet uw vader betalen voor de kosten van levensonderhoud en studie tot u 21 jaar wordt.