Krijg ik een uitkering / bijdrage tijdens mijn zwangerschap ?

Ik ben zwanger maar heb geen baan. Na de geboorte van onze eerste ben ik gestopt met werken.

Heb ik nu recht op iets van een uitkering of bijdrage in de periode dat ik zwanger ben of de periode dat ik bij een werkgever zwangerschapsverlof zou hebben ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Nee dat heb je niet. Je hebt namelijk geen inkomsten verlies.
ronron1212
13 jaar geleden
Nee, je hebt immers geen inkomen, je zou geen extra geld krijgen als je niet zwanger was, dus krijg je ook geen extra geld nu je wel zwanger bent.

Als de kleine er eenmaal is, krijg je wel weer extra kinderbijslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus jij zou een soort beloning willen of verwachten,
puur omdat je zwanger bent?
Wie zou dat dat moeten betalen, waar zou dat dan vandaan moeten komen?

Nee, je hebt geen relatie met een werkgever
en de overheid betaalt zwangere vrouwen geen premie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je hebt geen recht op een uitkering, omdat je geen werk had. Je was bewust werkeloos en zelfs als je zelf je ontslag had genomen, had je geen recht op een uitkering als WW gehad. Waar je soms wel recht op hebt is een kindertoeslag. Dit kan je aanvragen bij de belastingdienst.
Tegenwoordig heet het kindgebonden budget en je hebt hier recht op als:
Je toeslagpartner ( waarmee je samen belastingaangifte doe voor je inkomstenbelasting) kostwinnaar is en het inkomen niet boven een bepaalde grens ligt.

Verzorging en opvoeding van kinderen kost nu eenmaal geld en soms betaalt de overheid mee.
Je krijgt dan kindgebonden budget.
De hoogte van dit budgey hangt af van het aantal kinderen onder de 18 en het (gezamenlijk) inkomen.

Als je in mijn bron klikt op de bovenrij op de site bij "kindgebonden budget, kan je meteen kijken of je er recht op hebt en een formulier downloaden of een papieren formulier aanvragen.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor goed antwoord maar ik moest lachen om het woord "kostwinnaar". Bij welke wedstrijd of loterij was dat? Laten we het op "kostwinner" houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij.
amc
13 jaar geleden
zondag@ hihi... je hebt helemaal gelijk! Ik zie het nu pas. Goed opgemerkt!