Kan iemand mij helpen met deze som?

Als er een gezin is van 4 kinderen. Hoeveel procent kans is er dan op 2 jongens en 2 meisjes? Ik kom er niet uit, want het antwoord schijnt 37,5 te zijn. Daar kom ik steeds niet op.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

Om deze som te kunnen beantwoorden moet je weten hoeveel gezinnen 4 kinderen hebben een 2 meisjes en 2 jongens en hoeveel gezinnen van 4 kinderen de verdeling anders is dan kun je uitrekenen dat het dus waarschijnlijk 37,5 % is

Toegevoegd na 8 minuten:
Het is niets anders dan een kans berekening. Uit het aantal geboren kinderen in een gezin waar het aantal meisjes en jongetjes 2 om 2 is. De kans hierop is dus 37,5%
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap het niet...
Ik ga er van uit dat de volgorde niet uit maakt.
Dan zijn er vijf mogelijkheden, allemaal even veel kans.
4 x jongen
3 x jongen, 1 x meisje
2 x jongen, 2 x meisje
1 x jongen, 3 x meisje
4 maal meisje

Dat maakt de kans op twee jongens en twee meisjes 20%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat de minkukels maar uitleggen wat er fout is aan deze berekening. Van mij een plus.
kans op een jongen is 0.5
kans op een meisje is 0.5
de kans op 2 jongens en 2 meisjes is dan 0.5^4=0.0625

hoeveel mogelijkheden zijn er? Het kan zijn dat er eerst twee jongens geboren worden en vervolgens twee meisje of eerst twee meisjes en vervolgens twee jongens.
Om het totaal aantal mogelijkheden uit te rekenen moet je combinatoriek gebruiken: je krijgt dan 4 boven 2 (of op je GR: 4 nCr 2) . 4nCr2= 6

dus het antwoord is 6*0.0625=0.375 -->37.5 procent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stel dat de kans op een jongen of een meisje 50% is,
je hebt dan 16 gelijkwaardige mogelijkheden als je 4 kinderen krijgt:
(j is jongen, m is meisje)

JJJJ
JJJM
JJMJ
JJMM
JMJJ
JMJM
JMMJ
JMMM
MJJJ
MJJM
MJMJ
MJMM
MMJJ
MMJM
MMMJ
MMMM

van deze 16 mogelijkheden is er dus 6 keer sprake van 2x een jongen 2x een meisje.
6/16=0.375 ofwel 37.5%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar je hebt sommige mogelijkheden dubbel, bijvoorbeeld MMMJ en JMMM. Dat is toch hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel duidelijk! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, mmmj is niet hetzelfde als jmmm.
bij de 1e is er sprake van 3 zusjes en een heel jong broertje,
en bij de 2e is dat juist een hele oude broer.
ze staan in volgorde van geboorte dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar in de vraag is niet duidelijk of de volgorde er toe doet. Als de volgorde moet zijn zoals in de vraag, klopt jouw antwoord (ook) niet, want dan is er maar één keer JJMM.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maeve heeft helemaal gelijk!! Er wordt niet gevraagd naar de volgorde van de geboorte, alleen maar naar het aantal jongens en meisjes. Hiervan uitgaand is het antwoord dat eerder door Maeve gegeven is, namelijk 20% dus goed!
4x4x4x4 = het aantal mogelijkheden.
voor de rest heb ik geen idee hoe je dat naar procenten zou converteren :P