Onlangs heb ik een tweede bril moeten uitzoeken bij de opticien omdat de eerste steeds afzakte. Deze was goedkoper, maar toch kreeg ik geen geld terug

Het verschil in de prijs tussen de 2 brillen is 80 euro. De opticien beweerde dat ze geen geld teruggeven omdat ze de glazen moesten bestellen en dat ook nog geld zou kosten. Nu ben ik dus mijn korting van de verzekering én de helft van mijn geld dat ik betaald heb voor de bril kwijt. Bovendien zou ik 1 jaar de tijd krijgen om kosteloos een nieuwe bril te mogen uitzoeken volgens de voorwaarden. De opticien beweerde dat ik hier echter maar een maand de tijd voor had en dat de resterende 11 maanden alleen gelden voor reparatie. Wat moet ik nu doen? Mijn huidige bril zit ook al niet goed, zakt ook steeds af. Toch durf ik niet echt terug naar de opticien, ze zien me al aankomen. Maar ik heb wél een goede bril nodig (heb sterke glazen én ben slechthorend). Toch teruggaan en dan maar als lastige klant gezien worden? Of sparen voor een nieuwe bril bij een andere opticien?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

(Welkom terug, Anne!) Ik vind dat de opticien hier in gebreke blijft: hij hoort een goed product te leveren. Voor een bril betekent dit dat je weer scherp moet kunnen zien én dat hij, bij normaal gebruik, niet naar beneden glijdt. Dat zijn eisen die je redelijkerwijs aan een bril mag stellen. Mocht je, om wat voor reden dan ook, geen bril kunnen dragen zonder dat-ie van je neus glijdt, dan hoort de opticien je daarvoor vooraf te waarschuwen. Hij is immers de deskundige! In dat geval had hij je ook kunnen (lees: moeten) adviseren om b.v. contactlenzen te kopen. Om te beginnen zou ik de voorwaarden voor het omruilen van je eerste bril eens goed doorlezen. Staat daar inderdaad een termijn van 1 maand genoemd? Zo niet, dan zal hij de bril gewoon kosteloos moeten vervangen. Ten tweede zou ik gewoon naar de opticien terug gaan (en blijven gaan) zolang de nieuwe bril niet aan je verwachtingen voldoet. Laat je niet door hem afschepen, want je hebt er voor betaald en dus recht op een goed product. Als hij dat niet kan leveren, moet je je geld terugvragen op grond van wanprestatie. Uiteraard moet je hem eerst (tot vervelens toe) blijven "lastigvallen" met je klacht. (Liefst in een volle winkel, want hij zal het heel vervelend vinden als andere klanten door jouw ontevredenheid worden afgeschrikt). Kijk ook eens of hij is aangesloten bij de Geschillencommissie Optiek of lid is van de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven (NUVO). In dat geval kun je, als de opticien niet meewerkt, daar een klacht indienen: https://loket.degeschillencommissie.nl/Web/Site/default.aspx?m=commissie&code=opt Je zult de klachten wél eerst schriftelijk (per aangetekende brief, waarin je hem 2 weken de tijd geeft om met een passende oplossing te komen) aan hem moeten voorleggen. Ook aankondigen dat je overweegt om de kwestie in de publiciteit te brengen via Radar of Kassa, wil nog weleens helpen. Succes!

Misschien hebben ze uw neusbrug niet goed opgemeten, waardoor de bril niet goed op uw neus past. Als ik u was zou ik dus naar een andere opticiën gaan.

De wet stelt, dat gebreken, welke de eerste 6 maanden na de aankoop aan het licht komen, reeds aanwezig waren bij de koop, tenzij de verkoper kan bewijzen (!) dat dit niet het geval was. Toegevoegd na 4 minuten: Je kunt eventueel ook bellen met consuwijzer 088 - 0 70 70 70 Zij kunnen u vertellen wat uw rechten zijn volgens de nederlandse wet. Succes!

Bronnen:
www.consuwijzer.nl

Als je bril afzakt kan het heel goed zijn, dat de armen een beetje meer gebogen moeten worden. Dat kan iedere opticiën goed zelf doen. De armen zijn waarschijnlijk iets te lang, zodat de kromming iets meer naar voren moet zitten. Je kunt gewoon naar je eigen opticiën teruggaan en vragen om de bril passend te maken. Dat moet hij toch wel doen voor een klant.

ga eens naar een betrouwbare brillezaak en vraag of ze je bril willen afstellen. (waarschijnlijk de armen achter je oren iets aanpassen). er zijn opticiens die alleen interesse hebben in je portemonee

Vervelende kwestie. Ik zou naar je opticien gaan, het probleem voorleggen en vragen naar een oplossing. Je verhaal vertelt helaas niet of je ze voor je aankoop op de hoogte had gebracht van je problemen (blaren etc), dan kun je je daar nog op beroepen. Tip: ga er niet heen om je gelijk te halen, ga voor een oplossing. Krijg je veel meer voor elkaar! Mogelijke oplossingen: andere neusvleugels en/of beter sluitende pootjes voor achter je oren. Laatste kunnen van die lange ronde plastic hulsjes zijn, die de huidige oorpootjes vervangen. Ze kunnen door de opticien in verschillende kleuren besteld worden, kosten 10,- ofzo. Ik heb ze ooit voor mn zoontje aangeschaft, brilletje zat stuk beter. (het linkje laat 2 foto's zien met t soort pootje dat ik bedoel, mogelijk vind je meer tips in het forum ;))

Bronnen:
http://www.re-enactmentforum.nl/forum/topi...

Een echt goeie opticiën meet bij het montuur ook de afstand tussen de glazen en daarmee de breedte van het tussenstuk. Jij hebt blijkbaar een smalle neus en daar moeten ze op letten. Je moet bedenken dat in de prijs van het montuur ook de kosten van de service zijn verdisconteerd, anders zou zo'n stukje plastic of metaal toch niet zoveel kosten? Je zou overigens ook kunnen overwegen om andere neuspads te vragen. De plastic neuspads zijn gladder dan die van siliconen.

Ik heb bij brillen ook wel gehad dat deze in het begin afzakte. Als je daarmee terug gaat naar de winkel horen ze je te helpen om deze bij te stellen. Meestal is het voldoende als de pootjes wat worden bijgesteld. Meestal is het zo dat je binnen een paar weken je geld nog terug kan krijgen als je niet kan wennen aan de bril. Wat je misschien ook kan doen is overstappen naar een andere zorgverzekering. Dan gaat alles opnieuw weer in en kan je een nieuwe bril vergoed krijgen, zou dan wel naar andere opticien gaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100