Onlangs heb ik een tweede bril moeten uitzoeken bij de opticien omdat de eerste steeds afzakte. Deze was goedkoper, maar toch kreeg ik geen geld terug

Het verschil in de prijs tussen de 2 brillen is 80 euro. De opticien beweerde dat ze geen geld teruggeven omdat ze de glazen moesten bestellen en dat ook nog geld zou kosten. Nu ben ik dus mijn korting van de verzekering én de helft van mijn geld dat ik betaald heb voor de bril kwijt. Bovendien zou ik 1 jaar de tijd krijgen om kosteloos een nieuwe bril te mogen uitzoeken volgens de voorwaarden. De opticien beweerde dat ik hier echter maar een maand de tijd voor had en dat de resterende 11 maanden alleen gelden voor reparatie. Wat moet ik nu doen? Mijn huidige bril zit ook al niet goed, zakt ook steeds af. Toch durf ik niet echt terug naar de opticien, ze zien me al aankomen. Maar ik heb wél een goede bril nodig (heb sterke glazen én ben slechthorend). Toch teruggaan en dan maar als lastige klant gezien worden? Of sparen voor een nieuwe bril bij een andere opticien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

(Welkom terug, Anne!) Ik vind dat de opticien hier in gebreke blijft: hij hoort een goed product te leveren. Voor een bril betekent dit dat je weer scherp moet kunnen zien én dat hij, bij normaal gebruik, niet naar beneden glijdt. Dat zijn eisen die je redelijkerwijs aan een bril mag stellen. Mocht je, om wat voor reden dan ook, geen bril kunnen dragen zonder dat-ie van je neus glijdt, dan hoort de opticien je daarvoor vooraf te waarschuwen. Hij is immers de deskundige! In dat geval had hij je ook kunnen (lees: moeten) adviseren om b.v. contactlenzen te kopen.

Om te beginnen zou ik de voorwaarden voor het omruilen van je eerste bril eens goed doorlezen. Staat daar inderdaad een termijn van 1 maand genoemd? Zo niet, dan zal hij de bril gewoon kosteloos moeten vervangen.

Ten tweede zou ik gewoon naar de opticien terug gaan (en blijven gaan) zolang de nieuwe bril niet aan je verwachtingen voldoet. Laat je niet door hem afschepen, want je hebt er voor betaald en dus recht op een goed product. Als hij dat niet kan leveren, moet je je geld terugvragen op grond van wanprestatie. Uiteraard moet je hem eerst (tot vervelens toe) blijven "lastigvallen" met je klacht. (Liefst in een volle winkel, want hij zal het heel vervelend vinden als andere klanten door jouw ontevredenheid worden afgeschrikt).

Kijk ook eens of hij is aangesloten bij de Geschillencommissie Optiek of lid is van de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven (NUVO). In dat geval kun je, als de opticien niet meewerkt, daar een klacht indienen:
https://loket.degeschillencommissie.nl/Web/Site/default.aspx?m=commissie&code=opt
Je zult de klachten wél eerst schriftelijk (per aangetekende brief, waarin je hem 2 weken de tijd geeft om met een passende oplossing te komen) aan hem moeten voorleggen.

Ook aankondigen dat je overweegt om de kwestie in de publiciteit te brengen via Radar of Kassa, wil nog weleens helpen.

Succes!
Pieter2011
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha Pieter! Vooral die laatste zin maakte mij aan het lachen :-p Wat een verhaal joh je hebt gelijk hoor ik kan er niet veel meer op zeggen. Ik heb de voorwaarden nagelezen en daarin staat toch echt dat ik 1 jaar krijg om de bril kosteloos te vervangen, niet maar 1 maand. Ik vind het daarnaast moeilijk om assertief te zijn, want ik wil het mensen niet moeilijker maken dan nodig is. Maar ja, dat doen ze bij mij wel, dus ik zal maar teruggaan. Dank je wel voor je tips en voor de link!

Andere antwoorden (7)

Misschien hebben ze uw neusbrug niet goed opgemeten, waardoor de bril niet goed op uw neus past. Als ik u was zou ik dus naar een andere opticiën gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar ik heb nu zelfs een bril met kussentjes bij de neusbrug, dus hij moet wel goed zitten. Toch is dit niet het geval. Hij zakt steeds af. Met mijn oude bril die bij een andere opticien vandaan komt en zelfs geen kussentjes heeft, is dit niet het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar Annepanne, dat is gewoon een kwestie van neuskussentjes verstellen! Je kun bij iedere opticien naar binnen lopen en dit probleem uitleggen, zoiets wordt als service kosteloos voor je gefixt. Bizar dat je eigen opticien dat niet even voor je in orde heeft gemaakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebben ze gedaan maar die dingetjes gaan steeds los zitten. En als het te strak zit krijg ik irritatie en blaren en dat mag niet ik ben infectiegevoelig. Ik overweeg mijn bril nu gewoon op straat te leggen, er een willekeurige auto overheen laten rijden en hem aansprakelijk te stellen :-) (grapje!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch is dat echt het probleem van de opticien. Al kom je twintig keer langs om hem opnieuw af te laten stellen! Ze moeten gewoon blijven proberen tot hij echt goed zit.
De wet stelt, dat gebreken, welke de eerste 6 maanden na de aankoop aan het licht komen, reeds aanwezig waren bij de koop, tenzij de verkoper kan bewijzen (!) dat dit niet het geval was.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kunt eventueel ook bellen met consuwijzer
Zij kunnen u vertellen wat uw rechten zijn volgens de nederlandse wet.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dat kan de verkoper zeker niet bewijzen want toen ik hem op had en uitkoos zat hij perfect. Net of er iets mee gebeurd is, ook al kan dat natuurlijk niet. Maar het is net of de opticien er onderuit probeert te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat een beetje lastig, ik ben slechthorend. Maar ik heb een website gevonden waar ik eventueel ook naar toe kan gaan met mijn klacht (www.zorgbelang-nederland.nl). Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maandag bellen met 088 - 0 70 70 70
dan weet je direct wat je recht is, daar zal de opticien zich aan moeten houden. Ben benieuwd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastig inderdaad, maar er is ook een mogelijkheid om online te reageren. Hierbij het linkje.
http://forms.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=11254 Heb zelf goede ervaring hiermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U doet er goed aan de oorspronkelijke aankoopbon te vergelijken met de 'nieuwe'. De kosten van de glazen blijven gelijk. Maar de oorspronkelijke kosten van de 1e montuur kunt u terugvragen. Immers er is een wanprestatie gepleegd (bril zit niet goed). De kosten van de 2e montuur zult u natuurlijk wel weer moeten betalen. Wel is van belang dat de bril en glazen bij de betreffende opticien zijn 'aangemeten'. Is de bril bij een landelijke brillen keten gekocht? Deze kennen namelijk een redelijke coulance regeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de kosten van het montuur ook teruggevraagd, want ik weet dat dat voor de glazen natuurlijk niet mogelijk is. Maar dat vertikken ze. Ja de bril is bij S.S. gekocht. zo noem ik ze nu even uit onvrede :-p Dank je! @ Kath: bedankt voor de link! Ik heb hem even opgeslagen, dus als het niet goed gaat ga ik daar een beroep op doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens SS staat dit op hun website:
Welke garantie krijg ik als ik een bril koop? Specsavers wil graag dat u volkomen tevreden bent over onze service en producten. Als uw bril binnen de garantieperiode kwaliteits gebreken vertoond zullen we deze, gedurende één jaar na het afhalen van uw bril, gratis vervangen of repareren. Dit geldt voor alle Specsavers Opticiens. We raden u aan om het garantiebewijs en de specificaties van uw bril goed te bewaren. Deze garantie doet op geen enkele wijze afbreuk aan uw normale wettelijke rechten. Dus hier concludeer ik uit dat jij nog steeds garantie hebt op je bril! Nergens staat er 1 maand!
Als je bril afzakt kan het heel goed zijn, dat de armen een beetje meer gebogen moeten worden. Dat kan iedere opticiën goed zelf doen. De armen zijn waarschijnlijk iets te lang, zodat de kromming iets meer naar voren moet zitten.
Je kunt gewoon naar je eigen opticiën teruggaan en vragen om de bril passend te maken. Dat moet hij toch wel doen voor een klant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga eens naar een betrouwbare brillezaak en vraag of ze je bril willen afstellen. (waarschijnlijk de armen achter je oren iets aanpassen). er zijn opticiens die alleen interesse hebben in je portemonee
13 jaar geleden
Vervelende kwestie.

Ik zou naar je opticien gaan, het probleem voorleggen en vragen naar een oplossing.
Je verhaal vertelt helaas niet of je ze voor je aankoop op de hoogte had gebracht van je problemen (blaren etc), dan kun je je daar nog op beroepen. Tip: ga er niet heen om je gelijk te halen, ga voor een oplossing. Krijg je veel meer voor elkaar!

Mogelijke oplossingen: andere neusvleugels en/of beter sluitende pootjes voor achter je oren. Laatste kunnen van die lange ronde plastic hulsjes zijn, die de huidige oorpootjes vervangen. Ze kunnen door de opticien in verschillende kleuren besteld worden, kosten 10,- ofzo. Ik heb ze ooit voor mn zoontje aangeschaft, brilletje zat stuk beter.
(het linkje laat 2 foto's zien met t soort pootje dat ik bedoel, mogelijk vind je meer tips in het forum ;))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nu zachte neusvleugels, want ik kan niet tegen die harde, plastic dingetjes. Daar krijg ik uitslag van. Toch zitten deze ook weer niet goed. Te los zelfs.
Ze heeft me van te voren trouwens niets verteld over de mogelijke problemen. Gewoon bril uitzoeken, afrekenen en wegwezen. Wel jammer, het is een landelijke brillenzaak, ik zal hem voor het gemak en omdat het wel zo toepasselijk klinkt ff S.S noemen :-p Ik zie wel wat ik ga doen, terug ga ik sowieso. Dank je voor de tips!
Een echt goeie opticiën meet bij het montuur ook de afstand tussen de glazen en daarmee de breedte van het tussenstuk. Jij hebt blijkbaar een smalle neus en daar moeten ze op letten. Je moet bedenken dat in de prijs van het montuur ook de kosten van de service zijn verdisconteerd, anders zou zo'n stukje plastic of metaal toch niet zoveel kosten?
Je zou overigens ook kunnen overwegen om andere neuspads te vragen. De plastic neuspads zijn gladder dan die van siliconen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel.. ik kan alleen niet tegen plastic, daar krijg ik uitslag en irritatie van. Ik heb nu sowieso al uitslag en drukpunten op mijn neus van de bril die ik nu heb. Ik ga wel terug en zie wel hoe het lopen gaat. Hopen dat ze niet al te moeilijk doet...!
Ik heb bij brillen ook wel gehad dat deze in het begin afzakte. Als je daarmee terug gaat naar de winkel horen ze je te helpen om deze bij te stellen. Meestal is het voldoende als de pootjes wat worden bijgesteld.
Meestal is het zo dat je binnen een paar weken je geld nog terug kan krijgen als je niet kan wennen aan de bril.

Wat je misschien ook kan doen is overstappen naar een andere zorgverzekering. Dan gaat alles opnieuw weer in en kan je een nieuwe bril vergoed krijgen, zou dan wel naar andere opticien gaan.