Waarom verstuurt de belastingdienst zijn brieven altijd in een blauwe envelop?

Waarom niet in een neutrale envelop?of een roze met gele stipjes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Het is een gekozen huisstijl: "De Belastingdienst is opgedeeld in de uitvoerende diensten, waarvan de drie bekendste de Belastingdienst, de Douane en BelastingdienstToeslagen zijn. In het contact met het publiek gebruiken zij respectievelijk de kleuren blauw, groen en rood als huisstijl."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Belastingdienst_%28Nederland%29
Zoals Albert Heijn ook blauw heeft, en de Hema rood, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vanwege de herkenbaarheid. Dat zou inderdaad ook roze met gele stippen kunnen zijn. Maar dan zou je misschien vragen waarom ze een roze met gele stippen enveloppe gebruiken en geen blauwe :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Internationaal wordt door veel belastingdiensten een blauwe enveloppe gebruikt. Een stukje herkenbaarheid.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Dat doen ze vanwege de herkenbaarheid, zoals degene hiervoor al antwoordde. Maar ik krijg wel eens een paarse envelop van de Belastingdienst, dus tegenwoordig gebruiken ze kennelijk ook andere kleuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een theorie (niet gecontroleerd).
Eeuwen geleden had de stad Kampen aan de stad Zwolle een grote schuld.
Om de Zwollenaren te plagen betaalde de stad Kampen de schuld in de kleinst mogelijke muntjes.
De Zwollenaren waren lang bezig met het natellen tot hun vingers blauw zagen en werden daarom spottend blauwvingers genoemd.

Omdat sommige "klanten"van de Belastingdienst niet altijd blij zijn met een belastingaanslag heeft de fiscus als symbool daarvan zijn enveloppen ook blauw gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
een mooi verhaal, maar toch denk ik niet dat hier de oorsprong in ligt. zeker ook omdat in het buitenland de fiscus ook vaak een blauwe envelop gebruikt. Zwollenaren zien Blauwvingers tegenwoordig trouwens als geuzennaam. ( heb zelf in Zwolle gewoond).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het maar een mooi verhaal is!
Ach, ze weten dat iedereen vaak de schrik van zijn leven krijgt bij het ontvangen van hun post... De koele en rustige kleur help je bij voorbaat bedaren.

Dat van die kleur is bewezen dat blauw rust en troost geeft,
daarom zie je blauw ook vaak terug in rouwzalen.