Hoe krijg je een leven met zo min mogelijk stress?

Hoi, ik ben veertien en zit op de middelbare school. Ik zie de volwassenen mensen om mij heen vaak zorgen maken. Bijvoorbeeld mijn ouders; Ze hebben het de hele dag over geld. Het ene moment kopen ze dit en dat, het andere moment lopen ze op hun tenen. Mijn ouders zijn toevalliger geen goede planners. Alleen al dat gedoe met geld enzo.

Als ik mij later gewoon ruim huis wil, met een mooie auto. Eventueel kinderen. Het belangrijkste zo min mogelijk zorgen. Hoe krijgt een mens dat voor elkaar, en kan ik daar nu al iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Door keuzes te maken in het leven en de lat voor jezelf niet te hoog te leggen. En door te willen wat je hebt, en niet altijd proberen te krijgen wat je wilt.

Eerlijk gezegd vind ik NU al dat je de lat hoog legt : een ruim huis is lang niet voor iedereen weggelegd, kost veel geld en moet je dus een goede baan (of zelfs twee, jij en je partner) voor hebben, kinderen moet je nog maar afwachten of je die kunt krijgen, en een mooie auto is natuurlijk helemaal een materialistische wens die en hoop kopzorg en schulden kan geven terwijl hij niets toevoegt aan een karretje dat je kunt betalen en je van A naar B brengt. ALS je er al echt een nodig hebt.

Je krijgt thuis een goed voorbeeld van hoe het niet moet ; elke keer als er geld is kopen wat je wilt, en niks hebben als je iets moet of nodig hebt. Daar kun je van leren, maar er is ook een risico dat je het overneemt, zeker als je gewend bent te krijgen wat je wil op momenten dat het financieel kan. Dan trap je straks met wat pech in de zelfde valkuil.

Wat je nu al kunt doen is :
- niet al je zakgeld uitgeven maar van een deel sparen voor grotere dingen.
- je nu al proberen bewust te worden van onze werkelijk misselijkmakende wegwerpcultuur door zuinig om te gaan met spullen en verantwoord om te gaan met voedsel.
- proberen dingen die je echt wilt hebben zo goedkoop mogelijk (tweedehands , opruiming, oud model) op de kop te tikken. Even wachten is daar vaak het sleutelwoord.

En wat je later kunt doen :
-Leen NOOIT geld anders dan voor een huis / hypotheek. Als je het geld niet hebt , heb je het niet nodig. En als je wel denkt het nodig te hebben, dan kun je er beter eerst voor sparen.
- Zet de tering naar de nering en bewaar een appeltje voor de dorst. (Goede stelregel is altijd zorgen dat je minimaal drie maandsalarissen op de bank hebt voor noodgevallen).

Hoe meer je hebt (wensen, spullen, verplichtingen), hoe meer zorgen. Tevreden zijn met weinig is niet alleen goed voor je portemonnee, maar zeker ook voor je hart en je geluksgevoel. Dat alles wat je hebt bereikt, ook echt door jezelf bereikt is. Geld is een middel, geen doel. Gebruik geld om je doelen te bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chapeau!

Andere antwoorden (7)

Gewoon genieten en minder nadenken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zorgen dat je ruim de tijd neemt voor alles zal zowiezo wel helpen ;D als je iets gaat doen bijv: school fietsen. en je doet daar een halfuur over neem dan 45 minuten :O het scheelt veel stress en je zou mis ook nog lekker huiswekr over kunnen schrijven van andere als dat nodig blijkt te zijnn ><
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja joh, lekker huiswerk overschrijven van anderen. Daar heb jij zeker je foutloze spelling aan te danken?
Mijn voorganger had al gelijk: genieten en niet teveel nadenken.
Maar iets nadenken mag wel, bv over je geld: Nooit meer uitgeven dan er binnenkomt scheelt al heel wat stress.
En verder ligt het aan je karakter, de een voelt de stress al opkomen als hij alles wat gedaan moet worden niet op een lijstje zet. De ander krijgt al stress alleen van het idee om een lijstje te maken, die doet gewoon hoe het op zijn pad komt.
Dus daar is niets over te zeggen, je komt er vanzelf achter wat bij jou past.
anneliez
13 jaar geleden
Daar is bijna geen antwoord op. Kinderen geven stress maar ook genot. Vakantie geeft stress maar ook genot. Stress hoeft denk ik niet slecht te zijn, je waardeert daardoor beter periodes van rust. Stress moet alleen niet continu aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ruzies vermijden.
Je lessen goed leren.
Dingen niet tot het laatste moment uitstellen.
Eerst nagaan of je het je wel kan veroorloven voor je geld uitgeeft.
Je niet zomaar op iets abonneren maar eerst informeren tot hoe lang het abonnement duurt en wat het je kost.
Je niet inlaten met dingen die geen zuivere koffie zijn.
Geen dingen op de openbare weg vernielen.
13 jaar geleden
Geen kinderen nemen
Verhuizen buiten de Randstad
Max 4 dagen werken
Leuke hobby nemen
Nooit op vakantie gaan
Geen huis kopen
Niet trouwen
Veel in de spiegel kijken en ontzettend trots op je zelf zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@BvW: je bent wat vergeten: ambtenaar worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHAHA!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel degelijk ambtenaren die stress hebben hôr! Kijk 'ns naar die eikels van de eerste kamer! Zijn vlgns mij ook beste ambtenaartjes.. zijn de ergste!
Door zo min mogelijk te willen

"Gewoon ruim huis" is niet zo gewoon hoor.
Een betaalbaar huis is al heel wat.
"Mooie auto". Waarom moet dat een mooie auto zijn?
En hoe lang blijft een auto mooi?

Stress en zorgen ontstaan vaak door verlangens.
Door te veel te willen.
Door ontevredenheid.