mag je als huurder van een woning ook een kamer binnen die woning verhuren ?

een vriend van me heeft een huurwoning en mijn beste vriendin zoekt een kamer in diezelfde buurt. Kan hij haar dan een kamer verhuren zonder dat dit invloed heeft op zijn uitkering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (6)

Dat is onderhuren en dat mag niet, tenzij in zijn huurcontract staat dat dat mag. Maar ik betwijfel dat.
Bovendien komt zijn uitkering in gevaar omdat hij inkomsten genereert door een kamer te verhuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het huurcontract kan opgenomen zijn dat er niet zonder toestemming van de verhuurder een kamer in de woning verhuurd mag worden. Belangrijk om dit eerst uit te zoeken.

De huurinkomsten hoeven geen invloed te hebben op de uitkering. wel is het van invloed op de huurtoeslag, die je waarschijnlijk ontvangt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
In de meeste huurwoningen mag je helemaal niet onderverhuren. Dat moet hij eerst navragen. Je mag natuurlijk wel tijdelijk een logee herbergen, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn.
13 jaar geleden
Daar zijn regels voor, die je kunt nazoeken op deze pagina. Of onderhuur van een kamer is toegestaan, hangt er van af of er in het huurcontract expliciet is opgenomen dat dit NIET mag. In veel huurcontracten staat dat inderdaad opgenomen.

Inkomsten uit verhuur van een kamer kunnen er voor zorgen dat je uitkering wordt verminderd en dat je rechten op huursubsidie afnemen. Dus zelfs als het mag van de verhuurder, is het waarschijnlijk een hele rompslomp om het netjes te regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is afhankelijk van je huurcontract.

Hier staat dat het niet mag, in overleg eventueel mogelijk, of mogelijk is.

Als het je beste vriendin is kan ze natuurlijk wel inwoner worden ipv onderhuurster, jullie huren dan beiden of zijn samenwonend (daar hoef je geen relatie voor te hebben). Het beste is dus je huurbaas melden dat je vriendin bij je in komt wonen en of dat (nog) mag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met onderhuur bedoelen ze overigens meer dat je er zelf niet gaat wonen maar iemand anders laat wonen die jou dan weer huur betaalt.

Hier is het niet echt verhuren toch, je beste vriendin komt bij je inwonen. Hoe je je financiën onderling regelt is niet echt van belang, meld je huurbaas dius gewoon dat je beste vriendin bij je wil intrekken en of dat (nog) mag cq. meld dat het gebeuren zal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee onder verhuren mag niet, eventueel met toestemming van de verhuurder. Als je onder verhuurd treed de huurwet in werking en dan heeft de onderhuurder recht om van die wet gebruik te maken. Stel de hoofd huurder wordt door wangedrag uit de woning gezet dan heeft de onderhuurder recht om te blijven wonen volgens de huurbeschermwet.