Hoe kan ik mijn bijstandsuitkering stopzetten zonder consequenties?

Mijn moeder is overleden vorig jaar maart. Ik kan nu pas bij de erfenis. Ik wil echter niet terugbetalen tot maart vorig jaar plus een boete van misschien wel het dubbele bedrag. Ik had immers geen geld toentertijd. Hoe kan ik de bijstand opzeggen zonder vervelende vragen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
16.4K
Rieneke1
7 jaar geleden
Je krijgt geen boete, maar je moet wel de bijstand die je hebt ontvangen na het overlijden van je moeder terugbetalen. Raad je aan dat ook netjes te doen, want je hebt goede kans anders dat je fraude uitkomt, en dan zit je wel in de problemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je krijgt wel een boete, want je hebt gefraudeerd, omdat je niet de dag na overlijden dit/de erfenis gemeld hebt. @Rieneke1 het is al frauderen volgens de Sociale Dienst, ook al was de erfenis nog niet vrijgegeven door de belasting.
Rieneke1
7 jaar geleden
@jodokus, ik kan alleen maar zeggen dat ik dit zelf aan de hand heb gehad en geen boete heb gekregen in soortgelijke omstandigheden.
paulus811
7 jaar geleden
Hoe kun je nou weten dat er überhaupt een erfenis aan komt? Je kunt het hooguit vermoeden, maar zolang de notaris geen bedragen vermeldt, zou ik niet weten wat je moet melden.
Rieneke1
7 jaar geleden
@paulus811 of je erft een huis dat eerst verkocht moet worden, dus je weet wel dat je erft, maar niet hoeveel.

Het beste antwoord

Als je een bijstandsuitkering krijgt, heb je een inlichtenplicht. Dat houdt o.a. in dat je een (te verwachten) erfenis direct moet melden. Dat had je dus een jaar geleden moeten doen. Daarbij had je ook kunnen aangeven dat je nog niet over de erfenis kon beschikken. In de periode dat je recht had op de erfenis maar er nog niet over kon beschikken (dus het afgelopen jaar) had je recht op een lening vanuit de bijstand. Die lening moet dus worden terugbetaald op het moment dat je de beschikking hebt over de erfenis.

Dat je je niet hebt gehouden aan de inlichtingenplicht (bij twijfel: altijd melden!) kan voor de gemeente reden zijn om nu een boete op te leggen. Niet elke gemeente en niet elke ambtenaar is daar even streng in. Maar als je nu alsnog wacht met inlichten en zelfs gaat zoeken naar manieren om niet te hoeven terugbetalen, wordt de kans op een extra boetebedrag eerder groter als kleiner.

Overigens telt een erfenis niet als inkomen, maar wordt gekeken naar je vermogen. Stel, je hebt nu schulden of leningen van 10.000 euro en je ontvangt een erfenis van 15.000 euro, dan kom je daarmee niet boven de vermogensgrens uit en blijf je recht houden op bijstand. Je zult het wel altijd moeten melden en ook bij behoudt van uitkering kan het zijn dat het te laat melden van de erfenis leidt tot een tijdelijke korting op je uitkering.

Toegevoegd na 4 uur:
Bron Gemeente Ermelo (volgens mij zijn het landelijke richtlijnen, dus voor elke gemeente geldig):

"Ik heb een bijstandsuitkering en ik verwacht binnenkort een erfenis. Moet ik de bijstand dan terugbetalen?

Antwoord:

Dat hangt af van de hoogte van de erfenis. Als u door de erfenis meer vermogen krijgt dan in de bijstand is toegestaan, dan kan de gemeente de bijstandsuitkering stoppen. U moet dan van de erfenis leven totdat uw vermogen is gedaald tot het maximum aan vermogen dat u mag hebben.

Wijst u de erfenis af, dan kan de gemeente u verplichten om de erfenis aan te accepteren. Doet u dat niet, dan kan de gemeente uw uitkering verlagen of stoppen. Maakt u de erfenis met opzet snel op? Dan kan de gemeente je uitkering verlagen.

Erfenis later

Krijgt u de erfenis pas later uitbetaald? Dan kan de gemeente uw bijstandsuitkering deels of geheel terugvragen. Wist u tijdens de aanvraag van de uitkering al dat u vermoedelijk binnenkort een erfenis zou krijgen? Dan kan de gemeente de bijstand als geldlening geven."
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik denk dat het idd afhangt van de gemeente. Ikzelf heb het officieel te laat gemeld maar geen problemen ondervonden en alles netjes afgewikkeld.
tinus1969
7 jaar geleden
Aanvulling; waar je met enig goed fatsoen kunt zeggen dat je niet wist wat je moest melden omdat je die erfenis nog niet had, is het niet-melden nu je die erfenis daadwerkelijk hebt ontvangen formeel fraude.
Het is dus onvermijdelijk dat je maandagochtend als eerste actie zult moeten melden dat je een erfenis hebt gekregen.
Inekez1
7 jaar geleden
@Tinus. Klopt, maar het kan per gemeente verschillend zijn of je er mee wegkomt door te stellen dat je niet wist dat je iets moest melden wat je nog niet had. Dat ligt er ook aan hoe duidelijk de gemeente zelf aangeeft wat precies de regels en voorwaarden zijn voor een bijstandsuitkering. In mijn gemeente komt er elke maand een formulier met een heleboel vragen. 'Nee' aankruisen (12 maanden achter elkaar) terwijl het 'Ja' moet zijn en dan zeggen dat je het nooit geweten hebt, is hier dus niet mogelijk. Gezien de vraagstelling van Annabol heb ik ook het vermoeden dat zij wel eerder wist dat ze eigenlijk iets had moeten melden. "Ik kan nu pas bij de erfenis. Ik wil echter niet terugbetalen tot maart vorig jaar plus een boete van misschien wel het dubbele bedrag. Ik had immers geen geld toentertijd. Hoe kan ik de bijstand opzeggen zonder vervelende vragen?"
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is absoluut , precies tinus , formeel fraude. Ik kan het niet vaak genoeg vertellen, mensen weten dit niet, ik wist het ook niet, hoe zou je dit moeten weten?? In plaats van meteen maandagmorgen de Sociale Dienst te informeren, zou ik nu eerst het juridisch loket/een advocaat bellen, ik weet niet wat er inmiddels wellicht veranderd is (eventueel), maar ook niet hoe de Sociale Dienst (in woonplaats VS) de regels hanteert. N.B. Een erfenis wordt WEL als inkomen gezien, absoluut, nee niet ca. €5.000,-- dat is het toegestane bedrag voor een spaarrekening.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jodokus, een erfenis is GEEN inkomen. Inkomen is dat wat je uit arbeid, onderneming of vermogen haalt. Dus salaris, winst of rente/dividend. Een erfenis is vermogen dat je krijgt. Als je dat geld op een spaarrekening zet en je krijgt er rente over dan is die rente je inkomen. Het kan zijn dat je door de erfenis boven de vermogensgrens komt die de gemeente stelt voor een bijstandsuitkering. En die €5000,- waar het in het antwoord over gaat is een rekenvoorbeeld na aftrek van schulden. Zou die persoon de schulden afbetalen en onder de €5000,- overhouden dan komt de uitkering niet in gevaar. Komt die persoon boven de €5000,- dan is het inderdaad eerst eigen vermogen opmaken (tot die 5000) en daarna pas weer uitkering.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Allen bedankt. Ik vraag me af of als ik welk gekregen zouhad
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Allen bedankt! Ik vraag me wel af of als ik werk gekregen zou hebben daarmee de kous af geweest zou zijn. Of dat ze er alsnog zouden zoeken..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bah, maar waar... vorig jaar juni is m'n partner overleden en ontstond er een financieel gat. Vanaf juli is mij na aanvraag bijstand toegezegd. Prima alle keurig op tijd ontvangen. Ik was toen al 65, maar moest nog tot 66, per 24-05, dan mijn AOW. Ik was altijd kleine ondernemer en had de nog te verwachten inkomsten al bij de intake opgegeven. In januari 2018 heb ik het ondernemerschap opgegeven, omdat ik door het overlijden niet meer normaal kon functioneren. zie vervolg svp

Andere antwoorden (2)

Als er vooraf geen 'trucs' zijn uitgehaald via een testament om de bijstandsuitkering te omzeilen, zal de uitkering vanaf het moment van overlijden moeten worden terugbetaald, dus met terugwerkende kracht. Dat is helaas niet anders, maar wel terecht.

In bijgaande link kun je eenzelfde zaak lezen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee hoor , @Paulus811 , je wordt bestraft want 'je hebt gefraudeerd omdat je 'du moment van overlijden dus van erven' dit had moeten vertellen, ook al weet NIEMAND dit!!
Zie mijn antwoord.
paulus811
7 jaar geleden
Wat had ze moeten vertellen jodokus52? Wellicht wist Annabol helemaal niet dat ze een erfenis zou krijgen en komt een notaris daar nu mee. Ik vind dat je wel erg snel de 'fraude' kaart trekt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@paulus811 niet ik, maar de SOCIALE DIENST doet dit en daarom vertel ik VS dit z.s.m te melden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vervolg1: Ik heb de inkomsten keurig opgegeven en bericht ontvangen dat alles op de uitkering zou worden gekort. Prima, niks mis mee. Van het ontvangen bedrag kan ik het nog uitzingen tot mijn AOW, heb de gemeente gevraagd om mijn uitkering vanaf 1 maart 2018 stop te zetten, omdat ik als kleine zelfstandige daarmee weer volledig voor mezelf kan zorgen. Antwoord moet ik nog krijgen. Vanaf 24 mei krijg ik dus AOW, maar heb een pensioen afgekocht die per 1-05-2018 vrijkomt! Lees svp ook 3
Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je moeder.

Neen is het antwoord DAT KAN NIET je moet 'met de billen bloot' en het nieuws vertellen... z.s.m.

Antwoord op je vraag is het kan niet.

Gefeliciteerd!! Volgens de Sociale Dienst heb jij gefraudeerd!
Advies: Ga meteen naar je klantmanager en vertel dat je moeder overleden is en dat je een erfenis hebt gekregen

-----en dat je nu pas weet dat je dit EERDER had moeten vertellen!!-----

Echt waar, officieel heb je nu gefraudeerd. Is mij overkomen en je krijgt een straf en zult lang moeten terugbetalen!

Je moet je erfenis opeten. Vanaf de dag na overlijden tot nu is de tijd dat zij zeggen dat jij gefraudeerd hebt. Helaas. Dat zijn de regels, ik wist het ook niet en dit is mij gebeurd.

Sterkte en neem een advocaat/sociaal raadsman/advies van juridisch loket.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Eén en ander is nog wel afhankelijk van de hoogte van de erfenis èn van het vermogen van Annabol. Als het vermogen (kan ook negatief zijn) + de erfenis niet boven de vermogensgrens uitkomt, blijft gewoon het recht op bijstand bestaan en hoeft er niet terugbetaald te worden. De hoogte van het vermogen wordt berekend op het moment dat het recht op erfenis ontstaat, dus op het moment van overlijden. Dit om te voorkomen dat iemand eerst een jaar lang het eigen vermogen opmaakt aan niet-noodzakelijke uitgaven en na een jaar onder de vermogensgrens kan blijven. Er kan dan ook alsnog een sanctie worden opgelegd voor het niet op tijd melden.
erotisi
7 jaar geleden
Van fraude en boete blijkt overigens nergens uit de uitspraak van de CrvB. Alleen terugvordering zelfs werd ze niet veroordeelt tot de proceskosten ,dus zal fraude niet zozeer sprake zijn. https://recht.nl/rechtspraak/uitspraak?ecli=ECLI:NL:CRvB:2016:4844
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vervolg 3: Kan de gemeente nog vordering leggen op mijn afkoopsom, die een paar weken voor m'n aow leeftijd zal worden uitgekeerd? Wie kan hierin goed adviseren? Bedankt alvast.