kun je in je eentje als 17-jarige een maand boodschappen doen voor 226.65 euro?

Ik ben aan het uitrekenen of ik op kamers kan of niet. dus vandaar!

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is wel echt alleen voor boodschappen en verzorgingsproducten!
Dus de huur enzo is er allemaal al af.
Ik denk dat ik in het weekend extra ga werken ofzo.
voor uitgaan enzo!
Super bedankt voor jullie antwoorden!

Toegevoegd na 8 minuten:
wat Yossick klopt wel.
dus hier nog wat informatie:
Ik eet niet zo veel fruit, bijna geen snoep.
Wel crackers of sultana's dat soort dingen.
Ik eet 3 boterhammen per dag.
En drink veel water.
k eet wel minder dan een normale volwassenen dat zeker!
Vooral avond eten enzo.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met je info kan ik weinig, ieder mens heeft een ander eetpatroon en verschillende gewoontes...
bijvoorbeeld:
-ben je vegetariër?
- eet je elke dag fruit of helemaal niet?
-hou je van snoepen?
-eet je een stevig ontbijt van 3 boterhammen 's ochtends of heb je genoeg aan 1 ontbijtkoek plakje ?
-enzovoort... Als je het echt wil weten moet je een maand lang opschrijven wat je allemaal eet en drinkt en gaan uitrekenen hoeveel dat zou gaan kosten.

Het beste antwoord

Alleen boodschappen doen met dit bedrag kan prima, mits je geen roker bent en/of regelmatig alcohol thuis drinkt. Slim inkopen, op aanbiedingen letten en niet te vaak/veel A-merken kopen, dan kan je er heerlijk en gezond van eten. Kost even wat oefening en gewenning, maar kan best.
Maar zoals gezegd, dan moet je van dit geld niet nog andere aankopen hoeven doen, zoals kleding/uitgaan etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

dan heb je 56 euro in de week. Als je niet teveel luxe gewend bent zal het net lukken. niet teveel visite uitnodigen of feestjes geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat als dat geld alleen voor boodschappen is en voor niets anders dat je er dan zeker mee uit zult komen. Maar hoe zit het met je huur? verzekering? sportclub en andere bezigheden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat wordt heel krap. want dan mag je per week niet meer dan 55 euro uitgeven.. dat valt niet mee! (spreek uit ervaring) dus zorg dat je een bijbaantje hebt.. dan kun je ook nog eens stappen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat het dan alleen om eten? Dan heb je zo'n €7,50 per dag, voor ontbijt, lunch en avondeten (en tussendoortjes)Je zult voor jezelf moeten uitmaken of je daar voldoende aan hebt. Het ligt eraan waar je boodschappen doet, of je elke dag iets anders wilt eten of ook wel eens twee dagen achter elkaar hetzelfde (eenpersoonsverpakkingen zijn naar verhouding erg duur) of je een diepvries tot je beschikking hebt, of je in het weekend bij je ouders eet, of je genoegen kunt nemen met eenvoudig eten...
Ik denk dat het moet kunnen, maar het zal niet altijd makkelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel deze vraag aan een bijstandsmoeder. Ze zal je antwoorden, dat alles kan, als je de tering naar de nering zet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat zou die bijstandsvader er dan van zeggen? :) Geen commentaar op jou hoor, maar ik vraag mij altijd af waarom een 'bijstandsmoeder' blijkbaar zoveel bijzonderder is dan een bijstandsvader'.
Ivana
13 jaar geleden
Goeie vraag van jou. Ik weet het niet. Ik ken geen bijstandsvader. Ik denk, dat bijstandsmoeders vaker "in de verkeerde hoek" zitten. Geen kans zien de inkomsten te verruimen en eerder woekeren met dat wat van rijkswege wordt verstrekt. Mannen zijn, denk ik, wat vechtlustiger als het om geld gaat.
Als jij een bijstandsvader kent.....vraag het hem eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken -helaas- wel een paar 'bijstandsvaders' , maar die kosten alleen maar geld - voornamelijk aan bier en sigaretten trouwens.
Makkelijk! Ik koop alles vers bij jumbo. En ik ben 35 euro per week kwijt. We leven met z'n twee hier. Maak een lijst en ga 1x per week boodschappen doen. Dan doe je geen impulsaankopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan makkelijk joh... ik ben 14 en verdien 300 nog wat in de maand;)

de truc is hard werken:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan wel, als je niet teveel luxe producten koopt, geen dure merken (de B-merken zijn vaak net zo goed).
Stel dat je nou veel bij de Turkse/Marokkaanse supermarkt,Lidl of Aldi zou kopen, dan hou je misschien nog wat over!
Eet niet teveel vlees, koop je verse groenten uit de aanbieding, en als je bijvoorbeeld rijst wilt kopen, koop dan zo'n grote zak en niet van die kleine pakjes. Erwten of bonen kan je het beste in grote zakken gedroogd kopen, dat scheelt ook heel veel.
En als je er de tijd voor hebt, ga dan eens tegen het sluiten van de markt langs de groenten en fruit kramen. Vaak doen ze hun waren tegen veel korting weg.
Al met al zou je nog een paar euro's over houden om zo af en toe nog een flesje wijn te kopen! Succes :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Albert Heijn en C1000 zijn met hun euroshopper/rood-witte merken vaak goedkoper dan Aldi en zeker dan Lidl. Goed bij de les bijven dus - Aldi is niet altijd synoniem met goedkoop. (En Lid al helemaal niet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah dank je, ik zal binnenkort er weer eens wat tijd insteken om de echte koopjes te vergelijken (ook nog leuk om te doen, soms)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Seizoensgroente/fruit kopen en dingen die tegen de datum aanzitten scheelt al een hoop. Ook niet meer kopen dan je nodig hebt (zodat je vrijwel niets weg hoeft te gooien).
Dat is teveel. Ik woon zelf op kamers, maximaal besteed ik max 120 euro per maand voor boodschappen en verzorgingsproducten. Ik doe mijn boodschappen dan meestal bij Jumbo en Aldi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef mijn vrouw elke week 50 euro voor boodschappen. Dat is voor 3 personen. Ze zeurt wel, maar we redden het wel. En ik eet gewoon elke dag vlees en hebben geen honger. (veel in de reclame kopen).
Wel betaal ik nog de ov-chipkaart opladen, en luxe dingen. Maar de rest gaat van die 50 euro, dus ook kleding enzo.

De meesten hier lijken meer gewend. Maar wij hebben gewoon geen keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dus nog geen 2,50 euro per persoon per dag voor eten en kleding. Volgens mij is dat volkomen onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja.. mijn vrouw geeft je gelijk...
Maar ik geef toch echt niet meer! Ok.. ze smokkelt een beetje.. ze heeft 20 euro per maand reiskosten, terwijl ze gaat lopen, dus het is eigenlijk 55 euro per week.
En toch... elke dag vlees hoor! Maar wel altijd in de aanbieding, en zeker niet altijd duur vlees. Groente en fruit word ook niet op bezuinigd, maar wel allemaal op de markt.
Aan kleding geven we bijna geen geld uit. Vaak afdankers van familie, of supergoedkoop in de aanbieding en/of markt. Schoenen bv tussen de 5 en 10 euro, doe ik zeker 6 maanden mee.
Zo te lezen moet dat dus lukken. Bij het eten komen ook nog de dingen als closetpapier, tandpasta,zeep en wie weet doe je de was bij een wasserette. Dan nog kosten van het openbaar vervoer en/of fietsenmaker af en toe. En zoals iedereen zegt, let er vooral op dat je genoeg gezonde dingen binnen krijgt, dan kun je zo'n baantje erbij ook makkelijker aan. Ik vind het trouwens wel stoer van je, als je het doet. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt alleen voor boodschappen? Ja hoor, dat kan gemakkelijk. Niet eens 'net', wat ik hier veel lees, als je een beetje slim inkoopt kun je het prima redden met 7,20 per dag (voor een maand van 31 dagen).

Let op welk vlees je koopt (met een rib-eye sla je een groot gat in je budget) en eet ook eens een dagje geen vlees. Bekijk de folders met aanbiedingen als je bedenkt wat je wilt eten. Haal je groenten op de markt of bij de Turkse groenteboer, dat kan enorm schelen. Als ik bij de Turk om de hoek een tientje meeneem, kan de hoeveelheid groenten die ik daarvoor krijg amper dragen.

Als er in het huis waar je gaat wonen een vriezer staat, wordt het nog gemakkelijker: dan kun je koken voor twee (meestal voordeliger dan voor één), één portie opeten en de tweede invriezen voor volgende week. Staat er alleen een koelkast, dan kan dat ook wel, maar zul je de tweede portie binnen drie dagen alsnog moeten opeten, dus dan heb je wat minder variatie.

Wat ik deed toen ik op mezelf ging wonen, was het eerste jaar alles cash betalen, met een apart vakje in mijn portemonnee voor boodschappengeld. Zo zag ik precies hoeveel geld ik nog had. Ik pinde (dit was vlák voor de invoering van de euro) op maandag 50 gulden, en daar moest ik de week mee doen.

Aan het einde van de week had ik meestal over, dat geld verhuisde dan weer naar een ander vakje in mijn portemonnee. Daar betaalde ik de week erop de extraatjes van; een fles extra luxe vers sap, een flesje wijn, een belegd broodje als ik geen zin had om zelf brood te smeren, of een extra luxe maaltijd met wel een keer die rib-eye, garnalen of zalm. Het werd al snel een sport om zo veel mogelijk over te houden van de basis 50 gulden, zodat ik me als beloning de luxere dingen de week erop kon veroorloven. En dan nog kon ik iedere dag goed en gezond eten, niet wat je vaak hoort van studenten die aan het eind van de maand boterhammen met pindakaas moeten dineren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan voor 150 euro een maand boodschappen doen voor drie volwassenen waarvan 3 rokers. Dus ja, als je DAT niet redt in je eentje, heb je een HEEL groot probleem.
As je niet rookt, bijna geen fruit eet (DUUR! Maar WE belangrijk, dus wel meegenomen in mijn 'budget'), geen dure A-merken koopt (vooral voor dingen als zeep en shampoo enzo) en goed plant, zou je van 100 euro in de maand prima rond kunnen komen.

Voor mijn eigen gezin (2 volwassenen, 2 kinderen, 1 roker) kom ik makkelijk uit met 200 euro in de maand. En dan eten we ook nog dagelijks vlees en doe ik af en toe gekke dingen (geschilde aardappels of schoongemaakte groente kopen of kant en klare pudding enzo). Kwestie van op de kleintjes letten en goed plannen, dan wordt het vanzelf een gewoonte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Stoer hoor Marleen! Van mij krijg je hier een plus voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo stoer ? Als je niet meer hebt (geval 1) of gewoon niet meer dan nodig wit besteden (mijn geval), moet je we. Gewoon de tering naar de nering zetten .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad.. niks stoer! Zoals ik al zei, als je geen keuze hebt...
ik heb 50 euro voor een hele week met een gezin, en NOG voel ik me niet arm!
Mijn ouders hebben vroeger overleefd op brood met suiker.
Wel moet ik keuzes maken.. TV de deur uit, vaste telefoon weg... heel veel fietsen en lopen ipv de bus...
Alleen internet.. dat is 1e levensbehoefte, zeker als je geen TV en krant hebt ;-) wel een +je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, die kosten meer weekgeld ; de shag gaat namelijk gewoon van de boodschappen.
Ik rook bijvoorbeeld voor 15 euro per week, dus het echte eten / huishoudproducten etc. komt neer op ongeveer 35 euro per week. Bij mijn vriendin waar ik de boodschappen tijdelijk voor doe tot ze weer een inkomen heeft roken er 3 man. Eigenlijk sigaretten, maar zolang er geen geld is hebben ze even pech en is het mijn goedkope shag of niks. Maar hoe dan ook, roken kost geld, dus voor rokers ben je altijd meer boodschappengeld kwijt dan voor niet-rokers.
de folders van aanbiedingen in de gaten houden. geen merk kiezen maar het eigen merk van de betreffende winkel.

op de markt kan je ook groente en fruit halen. de Lidl af Aldi hebben voordelig brood. wat je over hebt aan maaltijden invriezen. voor een volgende ronde of als ingrediënt, extra'tje bij een andere maaltijd.

bij de link vind je aanbiedingen zodat je makkelijk kan zoeken naar wat je nodig hebt.