Wat betaal je gemiddeld aan een notaris voor het omzetten van een huis op iemand anders zijn naam?

mijn opa en oma willen graag dat hun huis (zelf gebouwd) in de familie blijft, deze willen ze graag op naam zetten van mijn moeder (hun dochter).
maar wel zo dat ze er zelf in kunnen blijven wonen.
daarbuiten komen er nog een paar aanpassingen/ extra dingetjes bij kijken, helaas weet ik niet wat, maar wat zou een gemiddelde prijsindicatie kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is waar wat jij zegt LGA.
Afgelopen dinsdag was er in het programma max ook iemand die een huis geschonken kreeg uit erfenis.De ontvanger moest 40 % over de woz-waarde aan schenkingbelasting betalen.

Het beste antwoord

Al een paar jaar is de 'notarissenmarkt' vrij. De tarieven zijn onderhandelbaar (kunnen honderden euro's schelen) en je kunt dus gaan 'shoppen' om de akte tegen een zo laag mogelijke prijs te verkrijgen. Ik denk dat je dan ergens tussen de euro 600.- en euro 1000.- uit komt.

Een constructie is dat je moeder straks de blote eigendom krijgt en je opa en oma het vruchtgebruik. Maar een 'huurvariant' is ook mogelijk (opa en oma betalen huur aan je moeder).

Zorg ervoor dat alle belanghebbenden goed voorgelicht worden over de fiscale consequenties van de keus. Want als de woning geschonken wordt, heeft dat bijv. schenkbelasting tot gevolg die meteen betaald moet worden en die afhankelijk is van de waarde van het huis. Bij verkoop overdrachtsbelasting.

Een goed advies is (ook) geld waard.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel voor het meedenken dit is wel iets waar ik iets mee kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (1)

Dat kun je heel makkelijk opzoeken op http://www.notaristarieven.nl/
Ik denk dat het in jouw geval gaat om "overdracht'.