levensverzekering

stel ik heb een levensverzekering

ik heb testament
maar daar staat niks over een levensverzekering in

komt zo;n levensverzekering na mijn dood automatisch bij de notaris terecht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er is m.i. geen reden waarom de gegevens van een levensverzekering bij de notaris zou terecht komen.
Een enkele opmerking (echt gebeurd):
- Een vrouw die al meerdere jaren weduwe was, informeerde bij de verzekeringmaatschappij of er een mogelijkheid was om de periodiek door de verzkeringmij. geïncasseerde hoge levensverzekeringpremie te verlagen omdat het een grote aanslag was op haar inkomen.
Toen bleek dat het een verzekeringspremie was op het leven van haar overleden man.
De verzekering had bij zijn overlijden tot uitkering moeten komen.
Als ze niet had gepiept ......?
- Van een echtpaar overleed de man.
Ze hadden een langstlevende testament.
In de polis stond dat de rechthebbenden de wettelijke erfgenamen waren.
Niet de weduwe maar de weduwe en de 3 kinderen deelden de uitkering.
De verzekeringstussenpersoon had namelijk in plaats van bedoelde "wettige" erfgenamen "wettelijke" erfgenamen in de polis gezet.
Daardoor deed het testament er niet meer toe.
Moraal: Laat dergelijke zaken om de 5 jaar opnieuw doornemen en beoordelen en niet steeds door dezelfde persoon.
Beschrijf zelf welke belangrijke financiele zaken er spelen en zorg dat dat overzicht bij overlijden boven water komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee natuurlijk niet. De gelden van de levensverzekering gaan direct naar je directe erfgenaam (nadat eventuele schulden zijn betaald)