Wat moet je allemaal regelen als je van bank wilt veranderen?

Ik ben zo boos over die enorme bonussen bij de ING, dat ik eigenlijk als protest mijn rekening wil opzeggen en naar een andere, duurzame bank wil overstappen.
Maar: mijn salaris komt er op binnen, allerlei rekeningen worden automatisch afgeschreven, ik zie erg op tegen al dat gedoe. Wat moet je allemaal regelen en in welke volgorde kun je dat het beste doen als je van bank wilt switchen en je rekening echt wilt opzeggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K
Steenuiltje
13 jaar geleden
Precies mijn eerste reactie. Boycot ING!!
Máár .... je zult er achter komen dat het bij een andere bank er niet veel anders aan toe gaat. Het zijn een stel zeerovers bij elkaar.
Ik vraag me dan af wat zo'n directeur nou precies doet om er met 2,5 miljoen euro per jaar van door te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ASN is volgens mij een heel andere bank!
Steenuiltje
13 jaar geleden
Zou kunnen hoor. Maar als ik verneem hoeveel iedereen verdient ..... hoe komen ze er bij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ASN is onderdeel van SNS, dus niet geheel van de gewraakte smetten vrij.
Dan is Triodos met name door het zuivere beloningsbeleid voor de directie een stuk beter.
paulus811
13 jaar geleden
Heel goed, het is tijd voor actie om die schandalige struikroverij te stoppen! Geen enkele bestuurder is 2,5 miljoen waard al doet ie nog zo z'n best en zelfs dat kun je je betwijfelen. Jij als klant betaalt de gelegaliseerde diefstal! Stap over naar de ASN of Triodos bank, daar zitten geen grote graaiers. Let wel op dat ze dezelfde service bieden en je alles kunt blijven doen wat je van een bank verwacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let ook op als je verzekeringen en dergelijke via de bank hebt lopen, die zul je ook over moeten zetten. Ik snap ook niet dat iemand 1,25 miljoen bonus krijgt "omdat de bank winst heeft gemaakt", terwijl de pensioenen bevroren worden "wegens de slechte situatie van de bank".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hippo: dat is nu precies wat ik ook dacht toen ik dat las. En als wij als klanten dit gewoon accepteren, dan verandert er toch nooit wat?

Het beste antwoord

Je kunt denk ik het beste gebruik maken van de overstapservice die elke bank verplicht heeft. Je haalt bij je eigen bank een formulier op en daarin geef je je bank opdracht tot verhuizing naar een andere bank over te gaan. Eerst moet je bij je nieuwe bank een rekening laten reserveren want dat nieuwe rekeningnummer heb je nodig voor de verhuisservice van je oude bank. Het grote voordeel om de verhuisservice in te schakelen is dat je oude bank zorgt voor omzetting van al je diensten, zoals incassi. Ze berichten de incassant dan ook van de nieuwe rekeninggegevens. Ook zorgen ze ervoor dat alle saldi en overboekingen automatisch over de nieuwe rekening gaan lopen. De service duurt in totaal 13 maanden. Haal de brochure hierover op bij de bank, maakt niet uit welke, de brochure is interbancair. Hierin staat vast nog wel iets uitgelegd wat je nog wilt weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je info, klinkt goed. +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loenie. Deze regeling is een aantal jaren geleden verplicht ingesteld door ik meen de AFM (Autoriteit Financiële Markten). De praktijk leerde dat veel mensen het inderdaad lieten zoals het was om de vele rompslomp te voorkomen, de banken waren bovendien ook onwillig om je met hetzelfde rekeningnummer naar een andere bank te laten gaan. (is technisch dus ook echt wel mogelijk, maar ze hebben er geen baat bij). Met deze verhuisregeling maakt men het de mensen toch weer veel gemakkelijker en de banken zijn verplicht hieraan mee te werken.

Andere antwoorden (3)

Kies eerst een bank waar je wel vertrouwen in hebt en ga daar een gesprek aan. Als je een rekening hebt geopend, dan geef je deze z.s.m. door aan alle instanties en verzoek je werkgever om je salaris op de nieuwe rekening te storten.

Alle automatische incasso's zul je moeten overhevelen naar het nieuwe rekeningnummer. Kwestie van doorgeven.
Hou in de tussentijd je rekening bij de ING nog even aan totdat alle betalingsverkeer via de nieuwe rekening lopen.

Het is een halve dag werk, maar dan ben je er ook vanaf.
Wij zijn ook gestopt bij de ING!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan in principe naar een andere bank stappen daar een reknummer aanmaken zolang je daar maar een inkomen op stort.
eerste daarna is
je werk/personeelsafdeling je nieuwe reknummer melden

auto afschrijvingen

Er zijn tegenwoordig veel bedrijven waar je online je reknummer kan veranderen. voor automatisch incasso
in principe hebben veel bedrijven een online account voor je waar je dit soort zaken kan regelen.
Nadeel is wel dat je overal wel weer een account moet opgeven aanmaken en wachtwoorden bedenken enzo
(als dat je niet ligt)

Dan zou ik in elk geval je maandelijks vaste lasten
zoals huur en gas water en licht internet kabel tv telefoon ziekenfonds ,,,WA verzekering !! leningen hypotheek etc opbellen om deze gegevens te laten wijzigen
kost je wel wat helpdesk kosten vrees ik

en in vele gevallen verwijzen ze je toch weer naar de websites
heb je meteen een goed motief om deze aan te maken/wijzingen.

Sommigen zien het als voordeel dat je per emails afschriften krijgt. het is wat wennen als je normaal afschriften factuur per post krijgt, de meest bedrijven dwingen je zodat alles online te doen kost hun minder maar je kan er zeker wat op besparen
(printer is wel handig om te hebben)

En als je dan nog wat vergeet
Zeg maar je jaarlijkse inboedelverzekering, brandverzekering etc dan krijg je daar in de meeste gevallen wel bericht en of acceptgiro van, wel laat natuurlijk dus je kan het beter maar voor zijn maar je vangt het op die manier wel op.

ik zou je oude bankrekening nadat je nieuwe rekening loopt en af en bijschrijvingen lukken zo snel mogelijk
opzeggen. omdat je anders wellicht dubbele incasso krijgt
en het meteen opzeggen is wel de kortste weg omdat te voorkomen

Ik stel even de vraagtekens bij hoe het met hypotheek /leningen gaat.
Die moeten echt goed verlopen anders heb je algauw een BKR registratie aan je derrière dus vraag een duidelijk schriftelijk bevestiging.

succes
13 jaar geleden
Beetje naief om zo te reageren.
Denkt u bij een andere bank beter af te zijn?

Dan mogen die wel een keurig salarisbeleid hebben,
maar dan beleggen ze weer in de oorlogsmachine of ondersteunen ze een dictatoriaal regime.

Wat te denken van de aanschaf van de JSF die vele
miljarden gaat kosten?

Onze regeringsvertegenwoordigers, bestuurders, topsporters die exorbitante bedragen wegslepen?

Denkt u het tij te kunnen keren door een formuliertje aan te vragen om van bank of hypotheekverstrekker te veranderen die wellicht in hetzelfde orkest meespeelt?

Bedenk dat bij het beeindigen van de diensten van de ING
openstaande vorderingen, credit cards etc direct opeisbaar zijn.

Maar u heeft het recht om selectief verontwaardigd te zijn.
Bezint eer ge begint.

Toegevoegd na 6 minuten:
U kunt bij uw bank een verhuisformulier aanvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen antwoord op mijn vraag, maar een reactie. Maar goed.. je mag dat vinden. Ik vind het naief om dit zomaar te accepteren, en er zijn absoluut banken die beter zijn, zoals de ASN en de Triodos bank!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees toevoeging.
En wat de overheid u oplegt qua lasten daar heeft u waarschijnlijk geen moeite mee?
Of de directeuren van goede doelen?, u blijft vast de collectebussen vullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn banken die hun best doen om (internationaal) maatschappelijk verantwoord na te denken/beleggen enz. of dat allemaal goed gaat ? ik denk het niet maar ze doen in ieder geval hun best eerst eens na te denken voordat ze jouw geld gaan beleggen/uitgeven. Kijk eens naar ASN bank of Triodos. Ik zeg niet dat dit DE banken zijn maar ze proberen het ea. wel te veranderen op een kleinschalige manier. Stapje voor stapje..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het staat een ieder vrij om dromen na te streven,
en in sprookjes te blijven geloven.
Men verlangt op de oude dag een goed pensioen boven
op de AOW, maar denkt er liever niet aan hoe de opbouw tot stand komt.