Verspreiding van goederen over het achterland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pfoe, globalisering is een heel wijd begrip.
Globalisering is het proces waarin wereldwijd men invloed op elkaar uitoefent. Dit komt door de internationalisering van bedrijven, werknemers; het ontstaan van multinationals en een wereldeconomie. Een andere oorzaak is de wereldwijde mogelijkheid tot het uitwisselen van informatie, waardoor men heel snel weet wat er in de wereld gebeurt en daar invloed op wordt uitgeoefend zowel nationaal als internationaal.
Denk maar aan de opstanden in het Midden-Oosten, doordat men in Egypte hoorde van wat er in Tunesië gebeurde, is daar een reactie op gekomen. Een ander gevolg van globalisering is de komst van vele etnische groepen die in Nederland wonen en werken.

Globalisering kun je samenvatten als het ontstaan van sociale, economische, politieke en culturele patronen die wereldwijd zijn. Wellicht wat kort door de bocht, maar hopelijk heb je er wat aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij bij aardrijkskunde altijd is geleerd is dat globalisering betekend dat door internet en vliegtuigen en dat soort moderne ontwikkelingen, alles op de wereld makkelijker en sneller tr bereiken is en de wereld als het ware kleiner wordt.
Vroeger duurde het bijvoorbeeld 3 maanden voor een brief aankwam, nu mail je binnen een paar seconden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bijv. dat de Amerikaanse cultuur over de wereld word verspreid. denk aan bedrijven als: Mac en wallmarkt. maar ook de Amerikaanse tv series die je dagelijks op tv kunt zien. samengevat de eenwording van de aarde. de eigenculturen verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er over globalisering wordt gesproken, dan gaat het er vaak over dat mensen er tegen demonstreren.
Over heel de wereld ontstaan netwerken die zich niet door grenzen van landen en wetten laten weerhouden. In die netwerken, ook in multinationals gelden alleen de wetten van de hebzucht. Alles wordt ondergeschikt gemaakt aan het verrijken van een beperkt aantal mensen/organisaties. De georganiseerde criminaliteit kan net zo ongebreideld zijn gang gaan als zg nette multinationals.

Ik zit verder ook niet zo in deze materie, maar een voorbeeld is dat oerbos is vervangen door enorme vlaktes palmoliebomen. Kijk hoe Shell met een land in Afrika omgaat. De rotzooi die ze achterlaten.
De troep die wij, Europa in Afrika en elders dumpen.
De fabrieken van de ""pil"" in Zuid-Amerika, waar het ongezuiverde water wordt geloosd. Allemaal hormonen in het drinkwater.
Negeren van rechten van mensen en dieren op gezondheid en leven.

Zolang er geen wereldregering is, kunnen positieve krachten dit niet beteugelen.

Dat is globalisering. De mensheid op zijn slechtst krijgt een kans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik mooi en helder uitgelegd. HEt zet me aan het denken. + voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je cijfers of bewijzen die aan kunnen tonen dat Shell troep achter laat in Afrika?