Zodra je geen schulden meer hebt, sta je nog 5 jaar geregistreerd bij BKR. Na 5 jaar word het of automatisch weggehaald, maar het kan ook zijn dat je er zelf achteraan moet gaan om het te laten verweideren.

Toegevoegd na 46 seconden:
Zolang je geregistreerd staat, kan je geen Hypotheek krijgen of lening aanvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe tot 5 jaar na het uiteindelijke voldaan van de achterstand / wanbetaling.
Dus zolang er nog iets openstaat dat al betaald had moeten zijn, blijft de aantekening ook staan.
(Als je verder nog wel moet aflossen maar dat gaat verder zonder problemen, dan is ook na 5 jaar de negatieve aantekening weg, maar de schuld blijft natuurlijk wel genoteerd staan tot deze is afgelost.)

Bezint dus eer ge een keertje te laat een rekening betaalt, want vijf jaar is best een hele lange tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou kunnen proberen een verzoek in te dienen bij de instantie die je de lening heeft verstrekt waar je problemen mee hebt gekregen. Als die inmiddels helemaal is afbetaald, en je had indertijd een 'goede' (lees : plausibele) reden om een niet idioot grote achterstand op te lopen (één of twee keer een termijn gemist door onregelmatige inkomsten bijvoorbeeld) en je hebt een heel goede reden om daar nu vanaf te willen (een huis willen kopen ofzo) dan willen ze nog wel eens coulant zijn, maar dat zijn echt uitzonderingen. In principe zit je aan die vijf jaar echt vast. BKR zelf kan in elk geval niks voor je doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor sommige mensen is het wel gunstig om geen lening meer te kunnen afsluiten .
Volgens mij totdat je schuldvrij bent en het zelf daar schriftelijk hebt aangegeven.

Mijn broer had zijn hypotheek afbetaald maar bleek twee jaar daarna nog geregistreerd te zijn, kwam hij achter. Hij moest een brief schrijven dat hij schuldenvrij was en of men hem wilde verwijderen. Dat is toen gedaan.
Weet niet meer of daar nog geld (administratiekosten)voor betaald moest worden.