Als je post naar het buitenland stuurt, hoe wordt de porto dan verdeeld onder de betreffende landen?

Bijvoorbeeld: ik stuur een brief naar amerika. De postzegel betaal je in nederland. Maar de brief moet ook nog met het vliegtuig/boot en in amerika nog bezorgd worden.
Hoe doen ze dat qua kosten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Je betaalt dan extra bij het postbedrijf als je dat niet doet dan moet degen die de brief ontvangt het zelf betalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij betaald een bepaald bedrag aan bijvoorbeeld de TNT, zij dragen dan jou post over aan een andere maatschappij en betalen daar weer een bedrag aan dat postbedrijf voor de rest van de reis.
Bijvoorbeeld jij betaald 4 euro om een brief via luchtpost te versturen, TNT houd zelf 1 euro van dat bedrag voor zichzelf en gebruikt de andere 3 euro om de verzending en de postmaatschappij te betalen die de brief uiteindelijk bezorgd in het land van bestemming. Wat de TNT dus eigenlijk doet is voor jou je brief weer opnieuw op de post doen in een ander land, en zij betalen daar met een gedeelte van het geld wat jij aan hunbetaald hebt.

In de praktijk gaat dit overigens niet per brief, maar de TNT betaald uiteindelijk per kilogram of soms per ton post wat zij versturen naar een ander land

Dan zijn er nog bedrijven als UPS, zij hebben meerdere vestigingen over de hele wereld, zij hoeven dus de post niet aan een ander postbedrijf te geven, maar sturen het gewoon naar een ander filiaal in een ander land. Zo hoeven ze niks te betalen aan anderen en blijft het geld binnen eigen bedrijf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er vindt verrekening plaats, hetgeen nog niet zo eenvoudig is. Zie de bron voor een artikel, waarin dit wordt uitgelegd.