Schuldhulpverlening

Ik sta op het punt om te beginnen met Schuldhulp sanering via de plaatselijke gemeente. Ik heb hier vrijwillig voor gekozen, dus er zit geen rechtelijke dwang achter. Voordat ik akkoord ging met het traject heb ik mijn aangifte over 2010 moeten invullen bij de Belastingdienst. Nu krijg ik een leuk bedrag terug (280 euro). Dit is echt weer een lichtpuntje in vele jaren. Ik heb bij de belastingdienst aangegeven dat het op een 'geheime' bankrekening gestort mocht worden. De Gemeente schuldhulp weet niet van het bestaan van deze rekening af. Des te meer ook omdat ik deze rekening alleen gebruik om elke maand 25 euro te sparen (van het geld van de maand budget). Zal dit werken? komen zij erachter? moet ik die 280 euro inleveren bij de schuldhulp?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Heb je je gerealiseerd dat schuldhulpverlening ook geld kost?

Je kunt ook zelf een saneringsplan maken en met de schuldeisers afspraken maken over een gedeeltelijke terugbetaling, dan kan je misschien meer overhouden dan de 50 euro per week die je nu krijgt.

Wat mag en wat mag niet?
Je hebt waarschijnlijk een contract getekend. Kijk wat je daarin bent overeengekomen.
Als er staat: inleveren van alle inkomsten, tja dan zal je dat moeten doen.
Staat er: inleveren van loon of salaris, dan kan je die andere bankrekening gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een 'geheime rekening' bestaat niet. In Nederland zal de belastingdienst altijd achter een rekening van iemand komen. Zeker als deze op jouw naam staat.
De schuldsanering ontvangt gegevens van de belastingdienst, dus zij zullen het snel weten.

Als je serieus en geloofwaardig wilt overkomen, zou ik dit gewoon opgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of de schuldhulpverlening er achter kan komen weet ik zo niet, maar wil je het risico nemen om afgestraft te worden op fraude?

Verder wil ik je veel sterkte toewensen. Misschien heb je iets aan de verzamelpunten op Hyves (o.a. kleding en speelgoed voor volwassenen en kinderen) of de site van Dress for Success. Google ook eens op de site van de gemeente waar je woont en "armoedebeleid", voor kwijtschelding belastingen. Soms krijg je ook extra subsidie om eens iets leuks te doen via de gemeente of zijn er werkgroepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij in de schuldhulpverlening zit mag je geen geld achterhouden. Als je dat doet en het komt uit,wordt je volgens mij gelijk uit de hulpverlening gezet, vervallen alle overeenkomsten met de schuldeisers, en kun je de eerstkomende 10 jaar geen gebruik maken van de schuldhulpverlening.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je via de Soc dienst bijzondere bijstand krijgt voor bv maatschappelijke prticipatie, mag dit geld niet ingehouden worden door de schuldsanering.
anneliez
13 jaar geleden
Allereerst de opmerking het is jouw geld het is jouw leven.
Ik kan me voorstellen dat twee gemeentelijke diensten de bestanden met elkaar zullen vergelijken, zeker de belastingdienst. Maar wat ik me meer afvraag is waarom je jezelf zo voor de gek wilt houden? Je hebt jezelf opgegeven voor schuldsanering. Waarom wil je dan ook niet zo snel mogelijk van die schuld af? 280 euro aflossen is ook weer 280 euro dichterbij de vrijheid om te kunnen doen met je geld wat je zelf wil.
Maar dat is mijn mening. Nogmaals, het is jouw geld en jouw leven !!

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens! Hulp vragen en dan stiekum toch he eigen pad wandelen is een beetje krom...
Wil ie nou geholpen worden of niet...