Een jongen wie ik onderdak verleen krijgt geen uitkering omdat wij zogenaamd een gezamenlijke huishouding zouden hebben. Stress. Waar kan ik terecht?

Er is nooit sprake geweest van een gezamenlijke huishouding. Dit is nooit de bedoeling geweest en het is ook niet zo. Wij menen alles eerlijk te doen. Maar de arrogantie van de macht van de gemeente enschede speelt een grote rol. Klein duimpje tegen Goliath, zoiets.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
" Maar de arrogantie van de macht van de gemeente enschede speelt een grote rol. " Met zo'n negatieve instelling krijg je natuurlijk niets voor elkaar. Ook bij de gemeente werken gewoon mensen. Mensen die de regels van de gemeente moeten volgen. Dus ga ik gesprek met die mensen. Vraag ze waarom ze van mening zijn dat jullie een gezamelijke huishouding voeren. (want misschien hebben ze daar wel gelijk in). Vraag wat ze je kunnen aanraden als verdere stappen. Dit zijn de mensen die hier dagelijks mee bezig zijn. Maar benader ze als mensen, ga er niet heen met het gevoel dat je tegenover een arrogante machtsbeluste ambtenaar zit. Dat voelen mensen en dan willen ze je niet helpen. Dus maak een afspraak met de betrokken ambtenaar en leg het probleem uit. Meestal kom je zo een heel stuk verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ken je de term 'voordeur delers' want daar vallen jullie onder.
Als je samen achter 1 voordeur woont dan voer je een gezamelijke huishouding.
Men gaat er dan vanuit, dat je samen de huur en andere vaste lasten betaald.
Heeft 1 van de 2 een inkomen dan heeft de ander (de vriend dus in jouw geval) geen recht op bepaalde uitkeringen, zoals de bijstand bv.

Het beste antwoord

Is hij volgens de Gemeentelijke Administratie op jouw adres ingeschreven?
Ontvang jij een uitkering?

Je kunt zorgen dat hij een postadres krijgt. Bijv bij daklozenopvang of Leger des Heils. Op dit adres kan hij dan een basisuitkering (WBB) aanvragen.

Was hij, voor de huidige situatie, woonachtig in deze gemeente?

Kan hij in aanmerking komen voor eigen woonruimte, 2e kans woonbeleid of sociale opvang in jouw gemeente? Of in de gemeente waar hij voorheen was ingeschreven?

Aannemende dat hij niet in deze situatie is gekomen vanwege het kwijtraken van z'n huissleutels, moet jij je serieus de vraag stellen of jij zijn ideale 'hulpverlener' bent.

Ben jij bereid en instaat om naast z'n opvangadres, slaap en leefplek hem ook financieel bij te staan? En de kennis in huis hebt om hem verder te begeleiden?

Realiseer jij je dat het niet ontvangen van een uitkering ook inhoud dat hij waarschijnlijk geen ziektekostenverzekering heeft. En dat dit tegenwoordig verplicht is?

Ofwel is het misschien niet beter dat hij samen met maatschappelijk werk een officiële opvangplek zoekt en daarvanuit een zelfstandig leven (met dito) woonruimte opbouwd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hij staat bij mij ingeschreven, was notabene een eis van het DMO.
Hoofdbewoner heeft een baan als vlieger, nooit een uitkering gehad.
Humanitas had een ontstellend klein hokje van 2 x 3,5 meter. Daar schrok hij erg van ( ik ook ) en dat wilde hij niet.
Ja ik heb hem uitputtend bijgestaan, ook financieel en dat mocht dus niet, blijkt achteraf.
Want hij had niets, geen cent.
Ja ik heb intensief gezocht naar een eigen woninkje. Dat is gelukt.
Ja ik heb hem geadviseerd weer naar school te gaan voor een MBO. Dat heeft hij opgepakt en doet ROC Hengelo ICT medewerker.
Ja ik heb wel gezorgd voor de ziektekosten verzekering die er dan ook is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk was de eis van DMO 'een zelfstandig adres'. Misschien is het 'adres' van humanitas een oplossing en kan Humanitas ook de zorg oppakken. Althans ik begrijp dat het hier om een MBO scholier gaat en dat hij een beroep kan doen op studiefinanciering icm een aanvullende uitkering. Samen met buro jeugdzorg, Humanitas en School een plan maken en deze aan de gemeente voorleggen. Volgens mij is de sociale dienst dan wel bereid om financieel over de brug te komen. De aangeboden kamer was/is een 1e opvangplek. Humanitas kent ook zgn beschermd wooncomplexen. Waarin een 4tal bewoners samen bad,toilet en keuken delen (soort studentenhuis, maar dan met begeleiding). Succes en top dat jij je om een medemens bekommerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig heb ik de meeste, eigenlijk alle vragen op een positieve en eerlijke manier kunnen beantwoorden. Echter is het probleem zo eenzijdig benaderd door de gemeente dat er op de vraag waarover het ging, is er juridisch sprake van een gezamenlijke huishouding, geen definitief antwoord is. Wij hebben het eerlijk gespeeld. Een zeer goede hoorcommissie geeft ons in praktisch alle zaken, gelijk. Maar nee, de gemeente stelt in een paar zinnen vast dat een aantal uitspraken van ons gedaan tijdens de aanvraag, niet consistent genoeg zijn. Maar ze geven geen uitsluitsel en de vraag of er echt sprake is van een gezamenlijke huishouding is daarmee niet beantwoord. Binnenkort mag de rechter beslissen want we gaan, ondanks de ellenlange procedures ( 2009 ) in hoger beroep. Het dossier is gegroeid tot een dikke ordner. We geven niet op. Dit is mijn beknopte uitleg op het eerste antwoord. Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Helaas deel je wel een huishouding, je leeft namelijk met zijn alle in dezelfde woning en er mag redelijkerwijs verwacht worden dat jullie samen delen in de woonlasten.
Vaak wordt dan naar het gezinsinkomen gekeken, dus het gezamenlijk inkomen van alle huisgenoten die een zelfstandige woning delen.

Maar je zou het bij rijksoverheid kunnen navragen hoe jullie situatie bezien wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Samen de woonlasten delen maakt nog geen gezamelijke huishouding!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dát is de essentieel. ( Woon ) lasten en /of kosten delen. Nul delen door nu is en blijft nul. Gezamenlijk is niet anders dan gezamenlijk. Betekent samen. Mijn huisgenootje hád niets, heeft nooit iets gehad en heeft nu nog niets. En toch voeren wij, volgens de gemeente enschede, een gezamenlijke huishouding.
Het dossier is ondertussenvan het formaat dikke ordner en ik verwacht hier nog graag de nodige reakties. Het gaat niet om mij maar om een jongen die helemaal niets heeft, niets! Oh ja, stress maar dat stond er al Jura onder ons? HELP.