Als je (Variabele) energietarieven worden aangepast, gelden ze dan voor de hele contractduur of enkel voor het halfjaar daaropvolgend?

Op 1 januari zijn mijn variabele tarieven gewijzigd en op 1 juli gebeurd dat weer. Ze zijn echt belachelijk ver omhoog gegaan. Betekend dit dat ik voor de hele duur van mijn contract (1 jaar) vast zit aan de prijs die als laatste is gewijzigd?

Of betekend dat dat ik van 1 Januari van 1 Juli een tarief betaal en van 1 Juli tot 1 Januari een ander tarief?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Maak je geen zorgen; het is precies zoals je in je laatste zin van je toelichting stelt. Per 1 juli ga je meer betalen, en alles wat daarvoor is verbruikt is niet meer terug te draaien.

Zou het zo zijn zoals je schrijft in de 1e 2 zinnen van je toelichting, dan zou dat betekenen a) dat je met terugwerkende kracht een een hogere prijs zou moeten betalen (dat kan natuurlijk niet) en b) dat het contract dan helemaal niet variabel is.

Variabel betekent dat je precies de actuele prijs betaalt. En zodra de prijs van energie stijgt (of daalt) dan betaal je die gestegen prijs. Pas bij een vast contract is het mogelijk dat je over een langere periode teveel of te weinig betaalt. Dat is het risico van een vast contract, voor de energieleverancier èn voor jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 Overigens zit er voor een energieleverancier weinig risico aan een vast contract. Zij zullen op basis van de vaste overeenkomsten van tevoren weten hoeveel energie ze ongeveer in moeten kopen en zij zullen hierdoor dus zelf nauwelijks te maken hebben met de schommelende prijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben! En het weinige risico wordt ook nog aardig afgedekt door de hogere prijs voor het contract. Er is één lichtpuntje: er is gelukkig een beetje concurrentie, dus als je energieleverancier het te dol maakt, dan kun je naar een ander ;-)
Je betaalt vanaf 1 juli een hoger tarief. Dit wordt bijvoorbeeld voor het gasverbruik berekend op basis van graaddagen. In de winter is het immers veel kouder en is het verbruik veel hoger dan nu in de zomer.

Wel loont het meestal om over te stappen naar een andere energieleverancier. Lees hiervoor de tips op: http://www.testgoed.nl/energieleverancier