Hoe kan ik jeugdzorg verantwoordelijk stellen of vertellen van mijn financiele situatie nu ?

Ik heb 1.5 jaar in een zorg instelling gewoont van jeugdzorg.
sinds november woon ik op mezelf omdat ik daar niet langer kon blijven en thuiszorg moet inschakelen nu.
Hun hebben mij geholpen met een huis zoeken. Ik heb nu het huis. Hun hebben mij verteld dat huursubsidie uiterlijk 3 maanden kan duren voor ik dat ontvang.
Inmiddels is dit de 5e maand dat ik zonder huursubsidie alles moet betalen, omdat ik gehandicapt ben heb ik recht op bijzondere huursubsidie. wat dus langer duurt !
Hun hadden mij hier over moeten inlichten , zodat ik er rekening mee kon houden dat het wel eens 5 maanden kon duren ( op langer ) voordat ik de huursubsidie krijg. dalijk komt iemand langs van jeugdzorg om te praten maar weet niet zo goed hoe ik dit moet brengen .
Op dit momend sta ik al 700 euro in het rood en heb geen geld meer op eten te kopen. Aangezien hun verantwoordelijk voor mij zijn wil ik dat graag op hun verhalen of een voorschot van hun krijgen zou dat mogelijk zijn ? want hun hebben mij fout voorgelicht want als ik dit van tevoren wist had ik nooooit dit huis kunnen nemen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

eerlijk vertellen dat je rood staat, en niet gelijk gaan roepen dat je geld van hen moet hebben, maar vragenof ze je kunnen helpen.
700 euro is al wel veel geld, maar geen onoverkomelijke schuld, dat is nog wel goed te maken.
Samen met je mensen van de jeugdzorg een oplosiing bedenken. Je mag ze wel vragen om een voorschot/lening maar ga ze vooral niet onder druk zetten, dat kan wel eens verkeerd werken
anneliez
13 jaar geleden
Gisteren stelde je een gelijksoortige vraag en kreeg je advies om de instelling te bellen waar je gewoond hebt. Als er vandaag dan al iemand komt lijken ze toch behulpzaam en willen ze je helpen er iets aan te doen. Vertel het degene die komt. Die heeft gelijk alle antwoorden. Dus gewoon alles vragen en zeggen tegen hem of haar want daar komt hij of zij voor. Succes ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast voorlichting heb je ook een (stevige) eigen informatieplicht als het gaat om onder andere het aangaan van financiële verplichtingen. Dat betekent dat je niet meteen en zeker niet op korte termijn rekening moet houden met financiële meevallers, en soms een behoorlijk tijdje de tering naar de nering moet zetten. En dat ambtelijke molens langzaam draaien weten we natuurlijk allemaal. Je hebt je vermoedelijk iets te makkelijk op het verkeerde been laten zetten, maar de vraag is of dat je echt verwijtbaar is.

Ik weet ook niet of zij nog altijd verantwoordelijk voor je zijn als je inmiddels meerderjarig, zelfstandig en financieel onafhankelijk bent. Ze hebben je dan wel niet goed voorgelicht, maar niet op basis van hun eigen expertise ; dat is gewoon nattevingerwerk geweest, en ongeveer net zo betrouwbaar als sommige antwoorden die je wel eens op deze site ziet langskomen. Zuur, maar het is niet anders. In Nederland dien je nu eenmaal altijd jezelf ook goed te informeren, om eender welke transactie.

Het beste kun je nu contact opnemen met de gemeente die de huursubsidie moet verstrekken en met de woningbouwvereniging, om hen beiden het verhaal voor te leggen en te kijken welke oplossingen of overbruggingen er eventueel mogelijk zijn. Ook met je baas (of met de uitkerende instantie als je niet werkt) zou je hier even ruggespraak over moeten houden. Al deze partijen hebben er belang bij als jij uit de schulden blijft en zo snel mogelijk je achterstanden kunt inlopen door tijdig de aanvullende toeslagen te ontvangen waar je recht op hebt. Dar moet dus gezamelijk wel een oplossing voor gevonden kunnen worden. Al moet je er niet vreemd van opkijken als de gemeente je voor steun en financiele hulp doorverwijst nar familie en vrienden , want dat schijnt heel normaal te zijn tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Ik heb zelf een vriendin die in oktober gescheiden is, nog altijd op de alimentatie wacht en niet altijd werk kan krijgen, al die tijd geen uitkering krijgt maar wel 550 euro in de maand huur mag betalen voor een caravan, omdat ook de huursubsidie pas kan worden aangevraagd als de uitkering loopt. Intussen zit ze vrijwel zonder inkomen en is 100 % afhankelijk van haar netwerk. Daar heeft de gemeente gewoon lekker schijt aan, ondanks dat ze twee kinderen geeft. )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord +
Daarnaast speelt ook nog eens een factor mee dat mensen vaak ook alleen maar horen wat ze willen horen en eventuele negatieve punten gewoon niet door laten dringen.
Heb je al eens de belastingdienst gebeld of alles goed is ontvangen voor de huurtoeslag? En zo ja, wanneer je de betaling kan verwachten.
Hebben zij ook de formulieren ingevuld voor de aanvraag bij de belastingdienst? Misschien kun je ook navragen wanneer dat is gedaan, en door wie.
Ik vind 5 maanden wel erg lang, dus ik kan me zo voorstellen dat er ergens een foutje is gemaakt.

Praat er rustig over, begin niet direct met verwijten maken, maar leg je situatie op en eerlijk uit.

Je krijgt huurtoelag met terugwerkende kracht, dus een schuld zul je uiteindelijk niet overhouden. Maar evengoed is het wel vervelend voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk zul je, met terugwerkende kracht, de subsidie krijgen waar je recht op hebt.
Bureau Jeugdzorg heeft je misschien verkeerde voorgelicht maar hadden niets kunnen doen aan de wachttijd die je hebt.
Maar had je echt je financiële situatie een andere wending kunnen geven als je het wel had geweten?

Ik snap dat je geirriteerd bent en die irritatie wordt nog eens verstrekt doordat je onzeker voelt en teleurgesteld bent maar blijf ook wel reëel naar de situatie kijken.

Wat je kunt doen is vragen of bureau Jeugdzorg je financieel kan helpen totdat je de huursubsidie ontvangt zodat je in ieder geval kunt eten.
Je kunt inderdaad eens extra bij de belastingdienst informeren hoe het staat met je aanvraag.
Maar alles wat men je voorschiet zul je bij het ontvangen van de achterstallige huursubsidie ook weer terug moeten betalen.
Want hoe dan ook, je krijgt waar je recht op hebt alleen koop je daar nu niet zoveel voor.