Waar moet ik op letten als ik in goud wil beleggen?

Wat zijn de valkuilen bij beleggingen in edelmetaal ( goud, zilver, platina) en waar moet je op letten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Beleggen
2.3K
paulus811
8 jaar geleden
Als de rente laag is en de beurzen doen het niet best, dan wijken veel partijen uit naar goud. Maar goud is in de afgelopen 2 jaar gekelderd van 24 euro naar 17, 40 nu (18kt). Je moet dus of veel geduld of een risico willen en kunnen lopen. Het is net als met alle andere beleggingen toch een soort gokken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je reactie paulus811, maar ik bedoelde de vraag eigenlijk anders. Waar moet ik op letten als ik met een aanbieder in zee ga. Er zijn namelijk veel aanbieders en het is moeilijk in te schatten welke betrouwbaar is en welke niet.
ronron1212
8 jaar geleden
Je kunt ook een goudrekening nemen
http://beurz.com/hoe-werkt-goudrekening/

Het beste antwoord

Je kunt indirect beleggen in goud en edelmetalen: je krijgt dan een aandeel / certificaat. Risico: het aandeel wordt niet gedekt door een fysieke voorraad goud. Beleggen in een goudmijn is daar ook een voorbeeld van. Je kunt deze aanbieders controleren door na te gaan of ze een vergunning hebben, bij welke instanties ze zijn aangesloten, reacties van (ex) klanten etc.
Je kunt er ook voor kiezen om te beleggen in fysiek goud. In dat geval zijn er twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid is dat het goud bewaard wordt door de aanbieder. Maar ik weet niet hoe je moet vaststellen dat het bewaarde goud - voor zover dat er is - ook echt jouw goud is. Deze markt is naar mijn mening redelijk riskant.
De tweede mogelijkheid is om fysiek goud te kopen en dit te laten leveren. Daar zijn nogal wat kosten aan verbonden (transport, verzekering). En als je het goud geleverd krijgt moet je het ergens gaan bewaren. Tot voor enkele jaren huurden particulieren hiervoor een kluis bij de lokale bank. De laatste jaren is het aantal bankfilialen afgenomen en daarmee ook het aanbod aan kluisjes. Praktisch probleem dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste tbrewer, Wat u aangeeft over de twee manieren klopt inderdaad. Als meneer @Suver voor zekerheid gaat kiezen meeste beleggers voor fysiek goud, omdat u immers werkelijk iets bezit i.pv. een claim op goud. Tegenwoordig tref je al best veel aanbieders die fysiek edelmetaal met opslag aanbieden. let hierbij op of u:
1) gecertificeerde baren krijgt
2) dat u uw baarnummers kan traceren, zo ook controleren in de kluis
3) wordt er een audit gedaan van de kluis
4) Heeft de partij een AFM licentie?
5) Iets wat veel mensen vergeten, maar belangrijk is, of het bedrijf goed te bereiken is. Kijk hoe het zit met de service. Transparantie is hierbij van belang, omdat dit u een goede inzicht geeft wat voor kosten u maakt als u bijvoorbeeld uw positie wilt verplaatsen/uitleveren. Als u bijvoorbeeld op 'goud kopen' zoekt vindt u in Google al genoeg partijen die u kan helpen. Succes!