Hoe hoog is het gemiddeld gasverbruik ten opzichte van vorig jaar?

Hoe hoog is het gemiddelde gasverbruik voor een Nederlandse woning de afgelopen (huidige) winter geweest, in vergelijking met de winter van vorig jaar?

Ik ben op zoek naar het gasverbruik in kuub, niet in Euro.

Kan ik deze gegevens ook over de afgelopen winters (of jaren) vinden?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Die cijfers zijn er niet. Ik heb er ook weleens naar gezocht. En misschien is dat niet zo vreemd?

Als de energielevering nog een zaak van de overheid zou zijn, dan zou het goed mogelijk zijn, dat precieze cijfers daarover bekend zouden zijn. Maar ik denk dat energiebedrijven er bepaald niet happig op zijn, om omzetcijfers te gaan geven, uit concurrentieoverwegingen.
En dan heb ik het nog niet eens, over het feit dat die omzetcijfers ook nog eens moeten worden uitgesplitst. Bedrijven, gemeenten, particulieren.

Wel is bekend hoe het zit met het algemene energieverbruik. (net zoals de hoeveelheid huisvuil per jaar per inwoner) Zo valt vast te stellen of we met elkaar meer of minder energie gebruiken t.o.v. 10 jaar geleden.
Hoe ze dat meten weet ik niet. Ik denk dat het dmv zeer uitgekiende steekproeven gebeurt, met een hoge betrouwbaarheid.

Min of meer terzijde: als dit soort zaken je interesseren kan ik je aanbevelen zelf eens aan de slag te gaan. Als je handig bent in Excel, weet wat interpoleren is, en hoe je kunt "doorvoeren", dan kun je op willekeurige tijden je meterstanden invoeren. Hoe meer je invoert, hoe nauwkeuriger. Je krijgt dan prachtige grafieken over je energieverbruik, en je zou je kunnen afvragen waarom jouw of mijn verbruik zoveel af zou moeten afwijken van het gemiddelde. In ieder geval zie je een prachtig verband tussen koude/warmere winters en je gasverbruik.

Toegevoegd na 39 minuten:
Ik heb nog wat verder gesurfd (dat zal je niet verbazen) en vond toch nog een interessante grafiek op
http://www.solarwebsite.nl/statistieken/

Beetje in tegenspraak met wat ik eerder schreef.
Ik heb even getwijfeld of ik het hele antwoord zou weghalen en/of herschrijven, maar houd het voorlopig maar even op een aanvulling.

In hoeverre die solar website betrouwbaar is, dat kan ik niet beoordelen. Beetje verwarrend allemaal van mijn kant, maar het helpt je hopelijk wel weer wat verder :-)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik houd inderdaad mijn verbruik (gas, elektra, water) bij in een spreadsheet. Ongeveer eens per twee weken vul ik de datum en de meterstanden in. Soms vaker, soms minder vaak. Het spreadsheet berekent dan automatisch wat mijn gemiddelde verbruik is over de afgelopen 1, 3, 6 en 12 maanden. Ik zie inderdaad koudere en warmere winters terug in mijn verbruik. Nu heb ik mijn huis beter laten isoleren. Om nu te weten of dat echt effect heeft gehad, is het niet voldoende alleen naar mijn gasverbruik te kijken. Dat hangt namelijk niet alleen van de isolatie af, maar ook van de buitentemperatuur. Om een effect te kunnen zien, moet ik mijn verbruikscijfers dus delen door de gemiddelde verbruikscijfers van andere Nederlanders. Als ik dat doe, valt het effect van koudere of warmere winters weg, en houd ik enkel het effect over van mijn isolatie - en natuurlijk van mijn eigen gedrag, maar dat is gemiddeld genomen niet veranderd gedurende de afgelopen jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap je helemaal! Mooi systeem heb je bedacht, en ik constateer dat je eigenlijk al hetzelfde doet als ik. Om het zonder die cijfers te doen, kun je m.i. de zaak nauwkeuriger maken, door te werken met voortschrijdend gemiddelde. Ik doe dit nu zo'n 12 jaar, en het is voor mij een fluitje van een cent om te kijken of ik in de afgelopen 500 dagen of 1000 dagen, meer of minder energie gebruik. Zo is bij mij een duidelijk te zien, wanneer ik begon met spaarlampen. Als ik mijn antwoord wijzig (wat ik zojuist deed) is het niet mogelijk om nog een plaatje toe te voegen.
Ik heb het even geupload naar imagebam.
Dit is de link:
http://www.imagebam.com/image/6a50be120972216 Veel succes!
Cryofiel
13 jaar geleden
Zulke grafieken maak ik ook. Hier de grafiek van het voortschrijdend gemiddelde over de afgelopen 12 maanden:
http://i51.tinypic.com/1rz2fn.gif Met voortschrijdend gemiddelde bedoel ik dat ik vandaag (24 februari 2011) het gemiddelde verbruik per dag bereken over de periode van 25 februari 2010 t/m 24 februari 2011. De meterstanden op 25 februari 2010 bereken ik via lineaire interpolatie tussen de twee datums die het dichtst in de buurt van die datum liggen; de meterstanden van 24 februari 2011 zijn natuurlijk exact bekend. Je ziet dat ik pas in 2009 ben begonnen met het regelmatig noteren van de meterstanden. Daarvóór beschik ik slechts over één of twee meterstanden per jaar. Het voortschrijdend gemiddelde over de afgelopen maand staat hier:
http://i54.tinypic.com/30hq4d0.gif Hier zie je duidelijk het effect van de zomer- en wintermaanden op het gasverbruik. Je ziet ook dat het verbruik deze winter lager lijkt uit te vallen dan vorige winter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ziet er mooi uit. Zo op het eerste gezicht doe ik het iets anders, maar komt waarschijnlijk op hetzelfde neer. Ik zoek niet naar de datum die het dichtst in de buurt ligt, maar ik laat excel gewoon de zaak zelf invullen dmv "doorvoeren". Stand gas 1 maart 1000, stand 10 maart 1020, (op die 2 data heb ik dus gekeken en genoteerd) daar maakt excel van 2 maart 1002, 3 maart 1004 etc.
Het programma vult de tussenliggende data netjes op.
Cryofiel
13 jaar geleden
Kan ook - maar dan moet je voor elke datum die je invult, ook ruimte maken voor alle tussenliggende datums. Ik ga er dan van uit dat elke datum op één regel zet. Dat zijn extra akties, en je bestand wordt er groot van. Ik voeg per keer dat ik de meterstanden opneem, één regel toe aan mijn lijst. Daarin staan de datum en de nieuwe standen. Met wat formules die in de naastliggende kolommen staan, en die automatisch worden doorgetrokken, bereken ik dan de stand van 1, 3, 6 en 12 maanden geleden. Daarna is het uitrekenen van het lopende gemiddelde een fluitje van een cent. Kortom: eenmalig veel werk om de formules goed te krijgen - maar dat was best leuk om te doen. Daarna telkens heel weinig werk: regel toevoegen, nieuwe gegevens intypen, klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent slimmer dan ik ;-) haha
Want met mijn opzet (iedere nieuwe dag een nieuwe regel) ga ik vastlopen. Ik ben begonnen in 1999 en kan nu niet meer alle grafieken maken die ik wil. Het maximum is bij mij 4000. (ik heb een oude excel windows95)
Ik vermoed dat als ik open office ga gebruiken het probleem is opgelost, en ik weer jaaaren vooruit kan.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je kunt er nog even onderuit komen door een tweede blad te maken, waarin je 1 op de 10 (of 1 op de 25, net wat je wilt) rijen van het eerste blad overneemt. Van die overgenomen getallen (dat zijn er dus 10, of 25, keer zo weinig) maak je je grafiek.