verklaring van erfrecht ,is dat altijd nodig ????

de een zegt ,dat moet ,en een ander zegt weer nee dat is niet nodig ,als je een testament hebt ,wat is het nou ? groetjes mieka

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Dat ligt aan het bedrag wat de overledenen heeft nagelaten. De notaris stelt een verklaring van erfrecht op dit is met name belangrijk bij bank te goeden van de overledenen zie bron
ronron1212
13 jaar geleden
Jawel, want anders kun je niet aan de geblokkeerde rekening van de overledene komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is j.l. zaterdag in Vara Kassa aan de orde geweest in het onderwerp Kifid, het Klachteninstituut Financiele Dienstverlening.

Helaas kwam daar uit dat het volstrekt onduidelijk is.
Vast staat dat het wettelijk niet nodig is, maar dat sommige banken die verklaring toch (mogen) eisen.
Of dat terecht is is dus de vraag.

Het Kifid had hier een prima uitspraak over kunnen doen, maar het blijkt dat (volgens Kassa) dit instituut vaak partij kiest voor de financiele dienstverleners i.p.v. de klagende consument bij te staan. De reden zou zijn, dat het Kifid door de financiele dienstverleners wordt betaald, en dus niet onafhankelijk is.

In de link hieronder kun je eventueel de uitzending bekijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een verklaring van erfrecht is noodzakelijk zeker bij banken. Op die manier is duidelijk wie er recht op het geld hebben. zo komt het niet bij de verkeerde terecht. Het lijkt mij een logische zaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is wat de rijksoverheid erover zegt:
Verklaring van erfrecht niet altijd nodig
Een verklaring van erfrecht is niet altijd nodig. Bij kleine bedragen eisen sommige banken geen verklaring. Het is verstandig hierover contact op te nemen met de bank.

Is de partner overleden, en is er geen testament, heb je geen bewijs van erfrecht nodig, je bent dan immers de enige erfgenaam. Wel kan je dan een bewijs aanvragen dat er geen testament is bij het Centraal Testamenten register.
Ook kan je hiermee bij de bank terecht, maar dat is dus alleen als er géén testament is.