Mijn uurloon is bruto het zelfde is als netto. Kan iemand mij zeggen hoe dat kan?

Ik ben tennislerares en ben gewoon in dienst, krijg elke maand mijn uren uitbetaald, maar ik hoef geen belasting af te dragen, maar kan het ook niet terugvragen. Ik werk ongeveer 20 uur per maand en blijf dus ver onder de 10.000 euro per jaar. verder ben ik op dit moment nog student. wie o wie kan mijn vraag beantwoorden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.8K
itsme
13 jaar geleden
Krijg je betaalt als je ziek bent? Krijg je een loonstrookje?

Antwoorden (5)

Omdat je met een dergelijk loon geen belasting hoeft te betalen wordt door je werkgever dit deel alvast uitbetaald. Anders zou je het later nog terug moeten vragen van de fiscus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast je studie kun je meestal een bijbaan nemen Let er wel op dat je met deze bijbaan niet meer dan € 13.215,83 in een jaar verdient! Dit heeft nadelige gevolgen voor je studiefinanciering én je OV-kaart
ronron1212
13 jaar geleden
Dat komt door de loonheffingskorting, dit is een bedrag van € 1.987 per jaar, welke gedeeld wordt door het het aantal loontijdvakken (meestal 12 of 13) en welke in mindering wordt gebracht op de te betalen loonbelasting en premie volksverzekering.

Waarschijnlijk hoef je dus niet meer belasting te betalen als de korting.

Als je een 2e werkgever zou hebben dan mag je daar niet nog een keer de heffingskorting toepassen, maar kun je eventueel wel dit (nog niet gebruikte) gedeelte later terugvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het is zwart ( en je bent niet verzekerd e.d.) of je wordt als zelfstandige/freelancer zonder inhouding uitbetaald. Dan wordt de fiscus begin volgend jaar door de organisatie ingelicht en krijg je later een aangiftebiljet. Lees je aanstelling er eens op na en begin vast te sparen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je ~20 uur in de maand werkt en je bruto-uurloon is, stel €25 per uur en je werkt 12 maanden, dan is je bruto inkomen ~€ 6.000 op jaarbasis. Als dit je enige inkomen is, dan mag je hier nog wat van aftrekken arbeids-korting e.d. (wel even kijken of je aan de hiervoor geldende criteria voldoet). Stel dat je € 5.000 belastbaar overhoudt. Als dat je enige inkomsten zijn dan wordt dit voor ongeveer een derde belast (33,5%) en moet je ~€ 1.660 belasting betalen. Echter, je hebt nog recht op een heffingskorting van € 1.987 en dat laatste bedrag is groter (in dit rekenvoorbeeld) dan je had moeten betalen, en dat betekent dat je geen belasting hoeft te betalen.
M.a.w. je bruto-inkomen is gelijk aan je netto-inkomen.
Wanneer je ~20 uur in de maand werkt en je bruto-uurloon is, stel €25 per uur en je werkt 12 maanden, dan is je bruto inkomen ~€ 6.000 op jaarbasis. Als dit je enige inkomen is, dan mag je hier nog wat van aftrekken arbeids-korting e.d. (wel even kijken of je aan de hiervoor geldende criteria voldoet). Stel dat je € 5.000 belastbaar overhoudt. Als dat je enige inkomsten zijn dan wordt dit voor ongeveer een derde belast (33,5%) en moet je ~€ 1.660 belasting betalen. Echter, je hebt nog recht op een heffingskorting van € 1.987 en dat laatste bedrag is groter (in dit rekenvoorbeeld) dan je had moeten betalen, en dat betekent dat je geen belasting hoeft te betalen.
M.a.w. je bruto-inkomen is gelijk aan je netto-inkomen.