Ik wil samen met mijn vriendin wonen en we hebben allebei een WIA Uitkering. Wat wordt er van de uitkering ingehouden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een verandering in gezinssamenstelling (dus bijv. samenwonen) heeft op zich geen invloed op de WIA uitkering. Het kan wel invloed hebben op eventuele toeslagen mocht jij of je virendin die ontvangen bovenop je WIA uitkering. Voor de toeslagen wordt namelijk wel gekeken naar het totale gezinsinkomen. Dus het is van belang om te weten of jij of je vriendin op dit moment ook een toeslag vanuit de Toeslagenwet ontvangt. Ontvangt geen van jullie een toeslag bovenop de WIA uitkering, dan wordt er niks ingehouden. Ontvangen jij of je vriendin, of misschien wel allebei een toeslag bovenop de WIA dan is de kans wel aanwezig dat de Toeslag vervalt of minder wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets, tenzij een of jullie beiden een toeslag ontvangt.
Dat is een toeslag die je krijgt als de uitkering te laag is en dient om het bestaansminimum te halen.
Kijk op je beschikking en de uitkeringsspecificatie of er sprake is van een toeslag.
Probeer niet om het samenwonen te verzwijgen, want UWV controleert met bestanden gemeente.