Waarom wordt Groene Stroom zoals zonne- en wind energie niet op grote schaal en versneld ingevoerd?

Vermoedelijk hangt dit samen met economie. Er vallen duizenden banen weg wanneer dit versneld ingevoerd wordt. Maar dat kan toch geen stand houden wanneer de Aarde vernietigd wordt op de manier zoals het nu gaat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
Ritsuka
11 jaar geleden
De Aarde word niet vernietigd, hooguit onleefbaarder voor soorten die zich niet kunnen aanpassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat moet de economie zijn ; overheden verdienen goud geld aan grijze stroom. Zo willen wij graag zonnepanelen op ons dak, maar daarvan mogen we slechts 30 % zelf gebruiken, de rest moet het net in, wat inkomsten zijn die belast worden. Om wat rendement te hebben moet je dus per se je hele dak volplempen, wat weer gevolgen heeft voor je opstalverzekering. Terwijl wij met een handjevol panelen zelfvoorziend zouden kunnen zijn, mag dat dus niet, want dan zouden we geen geld meer opleveren. Al met al is de investering dus hoger dan we kunnen opbrengen, het rendement lager, en komt er ook nog eens een gigantische administratieve rompslomp omheen (waarvoor je zelfs een belastingadviseur nodig hebt - weer kosten) en is het eigenlijk al niet meer aantrekkelijk. Eigenlijk in deze tijd te belachelijk voor woorden. (p.s. dit is de huidige situatie in Duitsland / NRW. Met wat geluk is het in Nederland nog iets beter).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me af of er duizenden banen wegvallen. War zou dat dan moeten zijn? En er komen ergens anders dan toch weer banen bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo verdwijnen er duizenden banen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies groome, er komen ook weer banen bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonnepanelen zijn dus totaal niet zelfvoorzienend. Kennissen die zonnepanelen hebben verdienen "slechts" 10 procent van hun verbruik terug. Het klimaat hier in nederland maakt dat zonnepanelen totaal niet efficient zijjn. Tuurlijk willen ze ons doen laten geloven dat het wel zo is. Want dat verdiend zo lekker. Voor de zonnepanelenfabrikant dan.
Verder is windenergie ook nog lang niet zo efficient als men zou willen.
En inderdaad vallen er juist geen banen weg. Windmolens en zonnepanelen hebben ook hun onderhoud nodig. Misschien nog wel meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel panelen je hebt he ? En welk rendement (ze worden steeds beter). Wij zouden met ca 15-20 m2 redelijk zelfvoorziend kunnen zijn ; soms wat te weinig, maar met mooi weer (en je bent niet thuis) ook beduidend minder, waardoor de meter 'achteruit' zou kunnen draaien. Hier werkt dat echter helaas niet zo, want je MAG gewoon maar 30 % zelf gebruiken. Dat betekent dat we om zelfvoorziend te zijn minstens 45-60 m2 zouden moeten plaatsen, en over alles wat we terugleveren aan het net (met een lagere prijs per kwh dan we betalen natuurlijk) ook nog inkomstenbelasting moeten betalen. Je bent dan dus eigenlijk 'je eigen energiecentrale' en dat was niet wat we voor ogen hadden met 'groene energie'. Voor de werkgelegenheid is het lood om oud ijzer, op de lange duur. Maarja, de mensen die met de 'oude' energie hun geld verdienen zijn niet dezelfde als die met de nieuwe energie, dus die zullen er niet blij mee zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Marleen. Ik weet niet of je al zonnepanelen hebt. Maar die rendementcijfers die je voorgeschoteld krijgt op het moment dat je eventueel zonnepanelen zou willen aanschaffen zijn veel en veel te rooskleurig. Ik heb hier al twee collegas rondlopen dat het rendement op jaarbasis bij lange na niet gehaald word zoals het hun voorgerekend is.
Ik verbruik met mijn gezin ongeveer 7000kWh per jaar. Als je bedenkt dat hun nog geen 1000kWh per jaar terug verdienen. Bedenk ook dat de cellen in een paneel in serie staan. Als 1 cel geen licht krijgt levert het hele paneel geen stroom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We zijn ons puur nog aan het oriënteren, maar alleen al die 'maximaal 30 % voor jezelf'-regeling maakt het voor ons - voorlopig- toch nog volslagen oninteressant. Dat de cijfers van de fabrikanten ongetwijfeld te rooskleurig zijn, twijfel ik niet aan, maar er zijn natuurlijk meerdere bronnen. Echter, alleen al dit gegeven maakt duidelijk dat de overheid voorlopig groene stroom voornamelijk nog tegenwerkt, vooral als de consument daar OOK nog eens financieel beter mee uit zou zijn. Dat is namelijk best mogelijk, maar voor overheden natuurlijk volslagen oninteressant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aleen.....7000 kwH ? Heb je een bedrijf aan huis ofzo ?
Wij hadden vorig jaar 4000 en daar schrokken we van....ruim 400 meer dan normaal. (Vermoedelijk het gebruik van elektrische dekens en kachels toen we nog geen werkende verwarming hadden)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Ik verbruik al jaren deze hoeveelheid. 3500 dagstroom en 3500 nachtstroom. Maar met 3 jonge kinderen hebben we een wasmachine en droger zowat in continudienst. Verder hebben we niet zo'n grote stroomverbruikers. Nouja. De kids hebben allemaal een eigen tv. Maar die staan niet veel aan eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zal de droger de grote boosdoener zijn ; die wil ik eigenlijk zelfs helemáál de deur uit hebben, lang leve de droogmolen.
En ja, ik ben heel bewust en zuinig en voorzichtig met wassen en stroom en lampen en....alles eigenlijk, zeker nu in dat grote huis.
Ik streef voor volgend jaar weer gewoon naar iets rond de 3000 ; da's me meer dan zat.
(En nee, mijn kinderen (12 en 16) krijgen never een teevee op de eigen kamer, maar dat is om andere redenen dan het stroomverbruik).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ben je al jaren duur uit als je dag en nachtstroom hebt haelenaar. Zo rond de 60% nacht en 40% dag en dan kom je ongeveer op geen verschil uit met 100% 1 tarief maar als jij twee tarieven hebt heb je je energieboer goed gespekt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit 50-50 dus het is om het even. Ik kon toevallig dit jaar switchen dus ik heb alles nog eens uitgerekend in een excel sheet. Enkeltarief of dag-nacht. Het maakt geen verschil bij mij. En ik hoefde ook niet te switchen, want voor een 20 euro besparing per jaar stap ik niet over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfs dit nuancerende artikel zegt nog dat je nooit voordelig bent met een 50-50 verhouding. Ik heb het wel eens uitgerekend toen ik een 60 (nacht) en 40 (dag) verdeling had en me een slag in de rondte waste in het weekend (en de wasdroger gebruikte om dat te redden): ik had 5 euro voordeel per maand! Sinds wij dat er uitgegooid hebben wassen we verdeeld over de week en kunnen we de was gewoon ophangen op zolder omdat je niet de hele zolder vol hebt en we zijn goedkoper uit. Dit artikel is dus minder genuanceerd: http://www.telegraaf.nl/overgeld/consument/11457926/__Nachtstroom_niet_langer_voordeliger__.html

Antwoorden (3)

Omdat met de huidige technologie het positieve milieu effect nog niet zo groot is als we zouden willen. De milieubelasting van productie en plaatsing van zonnecellen en windmolens is ook aanzienlijk.
Zonkrachtcentrales zijn een ander verhaal. Daarbij wordt de hitte van gebundeld zonlicht benut. Bij zonnecellen wordt zonlicht omgezet in elektriciteit. Rendement is relatief laag en levensduur relatief beperkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, waarom niet? Het zou heel logisch zijn.
Het heeft te maken met gevestigde belangen van oliemaatschappijen. Vuile energiebronnen worden fiscaal gunstiger behandeld dan groene energie. De oliemaatschappijen hechten eraan dat zo te laten, en ze hebben een stevige vinger in de pap. Met het Lenteakkoord wordt daar intussen iets aan gedaan. Het maakt dus uit hoe je stemt bij de verkiezingen.
Daarnaast is het lastig om windmolens te plaatsen: de bewoners verzetten zich vaak. Heel begrijpelijk, maar de overheid zal toch moeten doorzetten en doet dat niet altijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De technologie is nog niet ver genoeg.
De beste oplossing is het plaatsen van zonnepanelen in bv de sahara. Daar is veel zon. De zonne energie kan worden gebruikt om water te ontleden in waterstof en zuurstof. Waterstof is de schoonste brandstof. Er wordt hard aan gewerkt, maar
Probleem 1: op dit moment zijn hiervoor platina reactoren nodig. Er is te weinig platina op deze planeet.
Probleem 2: de waterstof moet worden getransporteerd en in je auto worden opgeslagen. Met samenpersen bereik je niet veel. Het vereist zware containers om een beetje waterstof te vervoeren.

Er wordt gewerkt aan materialen om waterstof in op te lossen, zoals magnesium. De bedoeling is dan om cassettes met opgelost waterstof in de auto te zetten (zoals een volle accu installeren ipv bij het tankstation op te laden). Er wordt gezocht naar nog betere oplosmiddelen.