De formule van Camp, wordt ook wel de EOQ- (Economic Order Quantity) formule genoemd, is een formule uit de economie om de bestel- en voorraadkosten te berekenen.
De formule gaat uit van het principe dat:
“Hoe vaker een product besteld wordt, des te hoger de bestelkosten zullen zijn, maar
Wie vaker bestelt hoeft minder voorraad aan te houden en heeft lagere voorraadkosten”.
De factoren waaruit de formule bestaat zijn:
1. de benodigde hoeveelheid per jaar;
2. de bestelkosten per bestelling;
3. de voorraadkosten per jaar als percentage van de inkoopwaarde van de gemiddelde voorraad;
4. de inkoopprijs per artikel.
De uitkomst van de formule is dan de optimale bestelgrootte waarvoor geldt: voorraadkosten = bestelkosten

Voordelen: de formule is een prima basis voor een bestelsysteem en is voor iedere ondernemer glashelder en makkelijk toe te passen. Er moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan, zoals: leveringen moeten ineens worden afgeleverd, bestelkosten zijn constant, vraag naar product is vooraf bekend. De formule moet verstandig worden toegepast en niet gebruikt worden als een toeleverancier alleen in bepaalde verpakkingshoeveelheden levert of een minimale bestelhoeveelheid hanteert.
Door deze formule toe te passen berekent men de optimale verhouding tussen de bestelkosten en de voorraadkosten. Optimaal wil hier zeggen dat de berekende bestelgrootte, de inkoopkosten en de som van de bestelkosten en voorraadkosten minimaal zijn. Bij toepassing van de formule op het inkoop- en voorraadbeheer loopt men het risico dat de optimale inkoopomvang niet helemaal klopt. Zolang de afwijking klein blijft hoeft dat geen ramp te zijn.

Nadelen: de formule van Camp houdt geen rekening met wisselende en schommelende factoren maar gaat ervan uit alle waarden constant blijven.
In de praktijk blijkt dat de aannames niet constant of regelmatig zijn en niet altijd met de werkelijkheid overeen komen. De formule van Camp is een vereenvoudiging van de werkelijkheid en houdt geen rekening met schommelende factoren. Er wordt geen rekening gehouden met een wisselende vraag of fluctuerende kosten, het verwerken van kwantumkortingen die de leverancier verleent bij grote afnames is niet mogelijk. Voorraden kunnen gedurende het jaar in waarde stijgen of juist dalen.
Kortom, men kan sterk wisselende factoren niet aanpassen.