Hoe kan een krappe arbeidsmarkt leiden tot een verslechtering van de concurrentiepositie van een land?

Bij een krappe arbeidsmarkt is het aanbod van werkgelegenheid klein, en de vraag groot. Betekent dit dat de lonen hoog zijn voor de mensen die wel werken? En dat daarom de loonkosten per product hoog zijn waardoor het voor het buitenland duurder word om bij een bepaald land te importeren? Of heb ik dat fout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1.6K

Antwoorden (2)

Ik denk dat je uitleg helemaal goed is. Bij een grote vraag naar producten ontstaat schaarste, waardoor de prijzen van grondstoffen omhoog gaan. Te weinig personeel, dus ook de lonen stijgen. Producten worden dus duurder, waardoor de concurrentiepositie t.o.v. andere (goedkopere) landen verslechtert.
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Je hele verhaal klopt, Jasper! En het is inderdaad verwarrend. Ook in Nederland wordt er de komende decennia een krappe arbeidsmarkt verwacht: er zijn in ons land steeds meer ouderen die niet meer werken, terwijl de groep jongere mensen die nog wel kunnen werken steeds kleiner wordt.
Dan krijg je dus ook een krappe arbeidsmarkt. Maar meestal ontstaat het door andere redenen. Soms gaat het economisch zó goed, dat mensen steeds meer geld kunnen uitgeven. Daardoor gaan ze meer kopen en neemt de vraag naar goederen (en diensten!) toe. En is er dus te weinig personeel om al die spullen te maken (en diensten te verlenen).
Vorig antwoord heb ikzelf, gezien qua mijn leeftijd letterlijk meegemaakt ook!
Ik was 15 jaar en in onze technische school stonden iedere dag wel bedrijven voor de klas: naar ons te solliciteren en ik heb het 1 keer meegemaakt dat er 6 bedrijven met elk tassen vol folders, filmprojector en elk bedrijf met minstens 4 man: in onze klas stonden te solliciteren en we stonden vlak voor ons eindexamen!!
Zoiets zal je nu op een Vmbo vast wel nooit meer meemaken want een lts= eindschool en een Vmbo= veredelde citotoets en daarna ga je naar de ROC: hooguit kun je hiermee nog vakkenvuller bij AH worden?
Maar 2 jaar later, toen ik net mijn ir.bul had: kreeg iedereen opeens 10% extra in zijn loonzakje en je kon goed merken dat alles opeens 20% duurder werd: dat herinner ik me nog wel voor ik mijn ir. bul ging tonen.
Kindertruitjes werden in Italië gemaakt voor 69 cent en gingen hier voor 12,50 over de toonbank: er ontstond opeens een kopersstaking die wel zo gevoelig was dat toen honderden kleinere winkels over de kop gingen: dat herinner ik me nog héél goed!
Kortom: het vorige antwoord = zéker plausibel - maar ik ben techneut en kan het niet verklaren.