Mag je verkeerd ontvangen geld houden?

Ik geld geld ontvangen, via de bank van een advocaten kantoor terwijl ik hier geen recht op heb. Ben ik strafbaar als ik hier niks over zeg? En kan het ook zo lang duren dat ik het geld mag houden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit wordt "onverschuldigde betaling" genoemd. Als de "overmaker" erom vraagt, moet je het naar hem overmaken want je hebt geen recht op het geld. Doe je dat niet, dan kan die persoon of dat bedrijf rechtsmaatregelen tegen je laten nemen. Als je een integer persoon bent en je weet van wie het geld afkomstig is, wacht je niet op dat moment maar stort je het uit eigen beweging terug, na desgewenst eerst zelf contact te hebben opgenomen. Dat zou je zelf ook prettig vinden als jij degene was die de "foute" betaling heeft gedaan. Onverschuldigde betaling valt niet onder het strafrecht, de politie zal je er ook niet voor arresteren. Net zomin als een bedrijf de politie kan inschakelen als een klant niet betaalt. Maar zo'n bedrijf kan wel maatregelen laten nemen die de wanbetaler uiteindelijk veel geld kosten. Nog wat info: "Is de ontvanger op de hoogte van het feit dat de betaling ten onrechte is verricht, dan is de ontvanger ‘te kwader trouw’. Daarvan is sprake als de ontvanger weet of vermoedt dat de betaling niet verschuldigd is. Het gevolg daarvan is dat de ontvanger direct in verzuim is, zonder dat een ingebrekestelling nodig. De wet bepaalt dat een vordering uit onverschuldigde betaling verjaart na verloop van vijf jaar na het moment waarop (i) de schuldeiser er achter is gekomen dat er een (onterechte) betaling heeft plaatsgevonden, en (ii) de schuldeiser bekend is geworden met degenen die de betaling ontvangen heeft. In elk geval verjaart de vordering na verloop van twintig jaar nadat deze is ontstaan."

Toegevoegd op 06 maart 2019 06:13: tekst

Nee, dat mag je niet houden. En zeker bij een advocatenkantoor zou ik dat niet proberen :-) Je kunt eventueel wachten tot ze het terugvragen. Je zou strafbaar kunnen zijn als je je mond houdt, maar zolang het geen tonnen of miljoenen betreft maakt de rechter daar geen werk van, verwacht ik. Persoonlijk vind ik het wel zo fatsoenlijk om het zelf terug te storten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100