Mag je verkeerd ontvangen geld houden?

Ik geld geld ontvangen, via de bank van een advocaten kantoor terwijl ik hier geen recht op heb. Ben ik strafbaar als ik hier niks over zeg? En kan het ook zo lang duren dat ik het geld mag houden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.1K
TurfGraver
5 jaar geleden
Je hebt geen meld plicht o.i.d.
Maar recht op het geld heb je ook niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als jij per ongeluk jouw geld overschrijft naar de verkeerde rekening, vind je het dan ook prima als ze jouw geld houden?
erotisi
5 jaar geleden
Verjaren doet het wel maar de kans dat dat gebeurt zal niet zo groot zijn:
De wet bepaalt dat een vordering uit onverschuldigde betaling verjaart na verloop van vijf jaar na het moment waarop (i) de schuldeiser er achter is gekomen dat er een (onterechte) betaling heeft plaatsgevonden, en (ii) de schuldeiser bekend is geworden met degenen die de betaling ontvangen heeft. In elk geval verjaart de vordering na verloop van twintig jaar nadat deze is ontstaan. Mogelijkerwijs kan er nog sprake zijn van verduistering wat een strafbare daad is. Maar dan moet er wel sprake zijn van opzet om deze gelden toe te eigenen. Dat laatste zal niet zo snel kunnen maar als je er iets van gaat kopen kan dat een omstandigheid zijn die een toeeigening aannemelijk maakt.
Computoon
5 jaar geleden
M.i. kan van verduistering in geval van onverschuldigde betaling geen sprake zijn. Bij verduistering heb je iets rechtmatig in bezit maar je geeft het niet terug aan de rechthebbende.
Denk aan iemand die een boek uit de bibliotheek leent maar op zeker moment besluit het boek nooit meer terug te brengen en het voor zichzelf te houden.
Of aan de kassier van een bedrijf die met het geld dat hij rechtmatig onder zich heeft ongeautoriseerde uitgaven gaat doen voor zichzelf.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ookt zullen ze het terug vorderen/eisen. Dan zul je het terug moeten betalen. Maak het dus niet op.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Nou, misschien is het opzettelijk naar je overgemaakt, weet jij veel. Je bent in ieder geval niet strafbaar. Zij hebben het zelf overgeboekt, het is niet zo dat jij hun rekening hebt geplunderd. Je weet zelf wat juist is om te doen. Dus daar zal ik niks over zeggen, daar vraag je immers ook niet om.

Antwoorden (2)

Dit wordt "onverschuldigde betaling" genoemd. Als de "overmaker" erom vraagt, moet je het naar hem overmaken want je hebt geen recht op het geld. Doe je dat niet, dan kan die persoon of dat bedrijf rechtsmaatregelen tegen je laten nemen.

Als je een integer persoon bent en je weet van wie het geld afkomstig is, wacht je niet op dat moment maar stort je het uit eigen beweging terug, na desgewenst eerst zelf contact te hebben opgenomen. Dat zou je zelf ook prettig vinden als jij degene was die de "foute" betaling heeft gedaan.
Onverschuldigde betaling valt niet onder het strafrecht, de politie zal je er ook niet voor arresteren. Net zomin als een bedrijf de politie kan inschakelen als een klant niet betaalt. Maar zo'n bedrijf kan wel maatregelen laten nemen die de wanbetaler uiteindelijk veel geld kosten.
Nog wat info:

"Is de ontvanger op de hoogte van het feit dat de betaling ten onrechte is verricht, dan is de ontvanger ‘te kwader trouw’. Daarvan is sprake als de ontvanger weet of vermoedt dat de betaling niet verschuldigd is. Het gevolg daarvan is dat de ontvanger direct in verzuim is, zonder dat een ingebrekestelling nodig.

De wet bepaalt dat een vordering uit onverschuldigde betaling verjaart na verloop van vijf jaar na het moment waarop (i) de schuldeiser er achter is gekomen dat er een (onterechte) betaling heeft plaatsgevonden, en (ii) de schuldeiser bekend is geworden met degenen die de betaling ontvangen heeft. In elk geval verjaart de vordering na verloop van twintig jaar nadat deze is ontstaan."
Toegevoegd op 06 maart 2019 06:13: tekst
Computoon
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Even voor mijn idee
Welke betekenis moet ik geven aan ‘te kwader trouw’ en/of "in verzuim zijn"? Is diegene dan strafbaar?
Nee, dat mag je niet houden.
En zeker bij een advocatenkantoor zou ik dat niet proberen :-)
Je kunt eventueel wachten tot ze het terugvragen.
Je zou strafbaar kunnen zijn als je je mond houdt, maar zolang het geen tonnen of miljoenen betreft maakt de rechter daar geen werk van, verwacht ik.
Persoonlijk vind ik het wel zo fatsoenlijk om het zelf terug te storten.
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
"Je zou strafbaar kunnen zijn als je je mond houdt" waarom?
teusvh
5 jaar geleden
Met nadruk op 'kunnen'. Geld van iemand anders dat op jouw rekening staat heb je in beheer. Zodra je daar wat mee gaat doen kun je denken aan verduistering.
TurfGraver
5 jaar geleden
Dan zou het "doen" strafbaar kunnen zijn.
Niet het verzwijgen dat het er staat.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
- Je bent niet strafbaar omdat een ander geld op jouw rekening zet.
LeonardN
5 jaar geleden
@HVM Dat zegt teus niet.