Is een opnamestudio, zoals we die kennen voor muziekartiesten, automatisch ook een platenmaatschappij? Waarom wel of waarom niet?

Mij lijkt het dat een opnamestudio een creatief directeur nodig heeft en dies meer en dus een platenmaatschappij is.

Toegevoegd na 18 minuten:
Als ik denk aan bvb. Sony Music Entermaint, vraag ik me af of dat bedrijf een opnamestudio heeft. Bij Live Nation hetzelfde, dat organiseert concerten maar is het ook een platenmaatschappij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee niet perse.
Een platenmaatschappij gaat over de financiële kant van muziekmaken en het vinden van nieuw talent, en deze op de markt brengen met marketing.

Een opnamestudio bevat de apparatuur om muziek zo goed mogelijk op te nemen.

Opnamestudios en Platenmaatschappijen zullen zeker wel samenwerken, maar zijn niet hetzelfde

Toegevoegd na 27 minuten:
Het zou wel kunnen samen natuurlijk.
Maar de Producer (degene die de leiding heeft over de opnames in een opnamestudio) heeft niks te maken met de Platenmaatschappij verder. Hier zijn de Product manager en A&R manager de baas. De eerste gaat over het geld (contracten, afspraken e.d.) en de laatste gaat over het talent (welke artiest moeten we tekenen?, welke nummers hebben potentie?)

Zodra een artiest dan getekend is en nog geen album heeft opgenomen komen ze via de platenmaatschappij in contact met een opnamestudio, daar neemt de producer de leiding over de opnames.

Livenation heeft geen opnamestudio in huis. Van Sony weet ik het niet.

Het zou dus wel samen kunnen, maar het is wel echt een andere afdeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ze kunnen dus wel bestaan als één bedrijf? Want als ik denk aan bvb. Sony Music Entermaint, vraag ik me af of dat bedrijf een opnamestudio heeft. Bij Live Nation hetzelfde, dat organiseert concerten maar is het ook een platenmaatschappij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou wel kunnen samen natuurlijk.
Maar de Producer (degene die de leiding heeft over de opnames in een opnamestudio) heeft niks te maken met de Platenmaatschappij verder. Hier zijn de Product manager en A&R manager de baas. De eerste gaat over het geld (contracten, afspraken e.d.) en de laatste gaat over het talent (welke artiest moeten we tekenen?, welke nummers hebben potentie?) Zodra een artiest dan getekend is en nog geen album heeft opgenomen komen ze via de platenmaatschappij in contact met een opnamestudio, daar neemt de producer de leiding over de opnames. Livenation heeft geen opnamestudio in huis. Van Sony weet ik het niet. Het zou dus wel samen kunnen, maar het is wel echt een andere afdeling.